Standardizace

Debata o projektech dalších, drobnějších kosmických agentur

Re: Standardizace

Příspěvekod geal » 16 led 2015, 16:24

Relevatní komiks: http://xkcd.com/927/ :lol:
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 263
Registrován: 09 lis 2014, 00:53

Re: Standardizace

Příspěvekod Jardax » 16 led 2015, 16:52

[quote="Amper"
Myslim ze tady je videt duvod - jde to nad kabinu raketoplanu. Mrkni jeste sem - http://www.nasa.gov/pdf/167120main_Elements.pdf - u PMA jsou siluety ruzneho umisteni shuttle a kdyby byly rovne tak by se dostavala treba smerovka moc blizko. Mozna je to i kvuli lepsimu rozlozeni pusobeni sil, to si nejsem jisty[/quote]

No ale to nevysvetluje proc jsou vsechny 3 PMA takhle vyosene, treba u PMA1 mezi Zarya a Unity mi to prijde jako kontraproduktivni. Cili to muselo mit nejaky dost podstatny duvod...
Jardax
Znalec vesmíru
Znalec vesmíru
 
Příspěvky: 664
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Standardizace

Příspěvekod Amper » 16 led 2015, 18:14

Vsechny 3 PMA jsou stejne (nevim zda uplne identicke nebo jen "skoro" stejne) takze je mozne ze proste vedeli ze kvuli shuttle to potrebuji vyosene a rozhodli se pro pripojeni US/RU segmentu nevymejslet dalsi novy kus hardware
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1480
Registrován: 20 črc 2012, 12:53
Bydliště: Plzeň

Re: Standardizace

Příspěvekod geal » 16 led 2015, 18:25

Heh, to jsem právě chtěl napsat...proč redesignovat, retoolovat a rekvalifikovat novou sérii hardwaru jen kvůli dvěma kusům?
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 263
Registrován: 09 lis 2014, 00:53

Re: Standardizace

Příspěvekod Jardax » 16 led 2015, 19:08

No jasne, jenze ten PMA1 je uprostred stanice v ose, takze jeho vyoseni znamena docela slusne namahani pri vetsine motorickych manevru... nezkoumal jsem tu teorii, ze by vyoseni o metr bylo zasadni pro dokovanu Shuttlu, ale jako primarni spojovaci clen cele stanice mi to prijde zvlastni. Proto se ptam zda existuje nejaky fakt dobry duvod.
Jardax
Znalec vesmíru
Znalec vesmíru
 
Příspěvky: 664
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Standardizace

Příspěvekod geal » 16 led 2015, 20:07

Je otázka, jestli tohle je rozhodující limit. Jednak ta akcelerace nebude nijak masivní, jednak ta stanice klidně může povolit dřív někde jinde. Půlmetrové nebo metrové rameno síly nemusí být vůbec relevantní.
geal
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 263
Registrován: 09 lis 2014, 00:53

Re: Standardizace

Příspěvekod fretka323 » 16 led 2015, 21:13

Když už se tu rozběhla debata o dokování, tak neví někdo proč NASA vymyslela NDS, když do teď všude používala APAS? Připadá mi to přesně jako v tom komiksu od Geala :D
Klidně mne oslovujte Radim.
Uživatelský avatar
fretka323
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1034
Registrován: 18 čer 2014, 20:41
Bydliště: Orlová

Re: Standardizace

Příspěvekod Jardax » 16 led 2015, 21:25

fretka323 píše:Když už se tu rozběhla debata o dokování, tak neví někdo proč NASA vymyslela NDS, když do teď všude používala APAS? Připadá mi to přesně jako v tom komiksu od Geala :D


NASA vymyslela NDS na zaklade mezinarodni open specifikace IDSS. Stejne jako ESA udelala svoji verzi IBDM, Cina (s nejvetsi pravdepodobnosti) podle IDSS udelala svuj stykovaci system a rusove udajne take modifikovali svuj APAS-95, pokud tedy nebyl uz od pocatku kompatibilni, jelikoz se z nej vychazelo...

Cili v principu doslo presne k tomu, k cemu melo: Kazdy si vyvinul svoji verzi podle mezinarodni specifikace a tedy by mely byt vsechny navzajem kompatibilni... doufejme ;)
IDSS je mezinarodni standard, ktery dali dohromady vsichni zucastneni clenove na ISS, cili to beru jako krok kupredu, ne zpatky.

(Btw ten evropsky IBDM by mel umet napojeni ve vsech 3 moznych pozicich, nejen v te jedine ktera je normalne ve specifikaci)
Jardax
Znalec vesmíru
Znalec vesmíru
 
Příspěvky: 664
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Standardizace

Příspěvekod Raul » 17 led 2015, 02:25

Nicmene takovy dotaz bokem - z jakeho duvodu se PMA delaly mimo osu? Melo to nejaky konretni smysl?

PMA byly navrženy primárně pro raketoplán. A tedy vyosené jsou hlavně proto, aby se otevřel prostor nad nákladovým prostorem raketoplánu pro vykládání rozměrného nákladu.

Když už se tu rozběhla debata o dokování, tak neví někdo proč NASA vymyslela NDS, když do teď všude používala APAS?

Z technického hlediska APAS-95 nevyhovuje při dokování lehkých lodí - resp. jejich malou setrvačnou sílu pro úspěšný záchyt a zároveň je sám pro tyto lodě poměrně těžký a nemoderní.
Uživatelský avatar
Raul
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 752
Registrován: 11 čer 2012, 09:41
Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: r.kubrt@seznam.cz

Re: Standardizace

Příspěvekod Jardax » 20 led 2015, 13:15

Aktualizace - prosim o pripadne doplneni a opravy.

APAS-2010
Tak podle vetsiny zdroju vychazi cinsky system z APAS-89 a byl pojmenovan (predevsim kvuli jednodussi komunikaci) APAS-2010. Podle nekterych zdroju z cinske strany je kompatibilni s IDSS, podle jinych neni.

http://s003.radikal.ru/i202/1212/b4/296acf3952c4.gif

SSVP-M8000
Rusky system SSVP-M8000 je v podstate obdobou americkeho CBM, jedna se o berthing mechanismus zalozeny na spojovacim, nikoliv dokovacim mechanizmu APAS-95. Cili spojovaci prstenec odpovida APAS-95. Chybi navadeci listy (nicmene je mozne, ze je lze pripojit), takze ma vetsi svetlost jak uvadel Raven, ale to cislo 1050mm se mi nepodarilo nikde overit. Je ale dost pravdepodobne, prumer tesneni limce je 1125mm. Kazdopadne nekde uvadena svetlost 1200mm je blbost.

Narozdil od CBM je ale (samozrejme-APAS) androgynni, a take umoznuje hybridizaci, t.j. pouzit namisto standardniho uzaveru uzaver s dokovacim konusem pro rusky P&D SSVP-G4000, a teoreticky i aktivni cast s dokovaci sondou. Cili umoznuje zadokovat, nejen pasivne pripojit, obdobny SSVP-M8000 s nasazenym opacnym nastavcem. Jak je reseno navadeni, pokud je reseno, netusim, pravdepodobne ciste opticky.

SSPA-GM
Система Стыковки Пассивная Адаптируемая - Гибридная Модифицируемая (docking system passive adaptable - hybrid modifiable)
Hybridni hybridni :) port, ktery vlastne neexistuje :) Sklada ze sendvice - zakladem je SSVP-M8000 a na nem je pripojen (podle nekterych zdroju znovunasaditelny, podle jinych pouze sejmutelny) adapter s kompletnim portem SSVP-G4000. Takze s nasazenym adapterem zadokuje regulerne Soyuz (opet - jak je reseno navadeni netusim), bez adapteru zadokuje nebo je pripojena jina cast stanice standardnim SSVP-M8000.
Je otazka, jestli tak rusove oznacuji celou tuhle sestavu a nebo jen prave ten SSVP-M8000/SSVP-G4000 adapter (coz by odpovidalo funcne i pismenkama, a k tomu se take priklanim), obdobne jako US oznacuje adapter APAS95/NDS jako IDA.

V zasade lze zjednodusit popis ruskych systemu ISS na G (letovy D&C - aktivni a pasivni) a M (stanicni hybridni - aktivni/pasivni/spojovaci), adapter MG a APAS95. Americky system ma jen CBM.
Mezinarodni IDSS v provedeni NDS/IBDM/??rusko se tak nejak chysta :)

A jeste Soyuz TM-16 s APAS-89

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/25/Soyuz_TM-16.jpg
Jardax
Znalec vesmíru
Znalec vesmíru
 
Příspěvky: 664
Registrován: 02 led 2015, 16:33

PředchozíDalší

Zpět na Ostatní

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron