Slovenská suborbitálna raketa ARDEA
Napsal: 12.4.2014 17:33
A keď sa to nezdá, Slovenská organizácia pre vesmírne aktivity ( SOSA, Slovak Organisations for Space Activites ), v rámci svojich aktivít vyvíja vlastnú suborbitálnu raketu s názvom ARDEA.Tak aspoň malá prezentácia dannej rakety, v linkoch uvedených nižšie si je možné prečítať viac (v prípade že sa o tom tu už niekde píše tak sa ospravedlňujem a prosím o zmazanie ).
Projekt počíta s užitočným zariadením 2kg(payload), ktoré vynesie do výšky 120km. Vlastná raketa má byť poháňaná hybridným raketovým motorom so štyrmi spaľovacími komorami.
Ako okysličovadlo má slúžiť kvapalný oxid dusný (N2O),a ako palivo homogénna vosková zmes (s prídavkom sférického práškového hliníku), ktorá sa skladá z parafínu, mikrokryštalického vosku, poly-vinyl acetátu, kyseliny stearovej ,dicyklopentadiénu a čierného uhlia(?).Táto zmes bola vyvinutá špeciálne pre toto použitie, pretože NASA zloženie svojho skvapalniteľného paliva pre hybridné motory SP-1 tají. Tu je možné si prečítať viac :http://aimt.unob.cz/articles/09_02/09_02%20%281%29.pdf
Nádrž na N2O bude z hliníkovej zliatiny vyztuženej epoxidom.
Motor má pneumaticko - solenoidný ventil otváraný dusíkom, ktorý bude pravdepodobne použitý aj na pretlakovanie nádrže na N2O.
Spaľovacia komora je chránená izolačnou vrstvou z fenolformaldehydovej živice a celulózy ( fenolová papierová trubka )
a pred samotným palivovým zrnom má byť umiestnené ešte „predhrievacie“ zrno z PU.
Samotné palivové jadro bude vystužené priehradami z fenolformaldehydu.
Vstrekovač bude optimalizovaný, s určitým počtom „dier“.
Dané 4 komory budú zapaľované pomocou jednokomorového externého plynového generátora(hybrid - polymer/O2), s nízkym prebytkom okysličovadla (Tsk<1200K), ktoré budú zavedené cez kriticky prierez trysky(4 plynové trubice).
N2O bude automaticky spustené pri pohybe rakety smerom hore.
Prototypy motora boli zatiaľ v rôznych konfiguráciách na zemi zažehnuté asi 25-30 krát.
Ovládanie rakety bude zabezpečené naklápaním trysiek.
Ako konštrukčný materiál celej rakety budú použité duralové a Al zliatiny a uhlíkový kompozit.
Raketu vyvíja pán C. Boros. Bol by som rád,keby sa k nej tu vyjadril.
Zdroje :http://forum.kozmonautika.sk/viewtopic.php?f=10&t=280
:http://sosa.sk/wp-content/uploads/2012/ ... 45_web.pdf
:http://www.astrovm.cz/userfiles/file/do ... _small.pdf
:http://knp.kosmo.cz/knp2010/boros-knp2010.pdf
:http://www.scribd.com/doc/138320304/Ard ... 042013-pdfBohužiaľ ja nemám na scribde účet,v prípade,že ho niekto má a stiahne si prezentáciu,nech ma prosím kontaktuje.Díky.
:http://sk.scribd.com/doc/95591649/Proje ... -03-2012-1
:http://www.astrovm.cz/userfiles/file/do ... JKusak.pdf
Projekt počíta s užitočným zariadením 2kg(payload), ktoré vynesie do výšky 120km. Vlastná raketa má byť poháňaná hybridným raketovým motorom so štyrmi spaľovacími komorami.
Ako okysličovadlo má slúžiť kvapalný oxid dusný (N2O),a ako palivo homogénna vosková zmes (s prídavkom sférického práškového hliníku), ktorá sa skladá z parafínu, mikrokryštalického vosku, poly-vinyl acetátu, kyseliny stearovej ,dicyklopentadiénu a čierného uhlia(?).Táto zmes bola vyvinutá špeciálne pre toto použitie, pretože NASA zloženie svojho skvapalniteľného paliva pre hybridné motory SP-1 tají. Tu je možné si prečítať viac :http://aimt.unob.cz/articles/09_02/09_02%20%281%29.pdf
Nádrž na N2O bude z hliníkovej zliatiny vyztuženej epoxidom.
Motor má pneumaticko - solenoidný ventil otváraný dusíkom, ktorý bude pravdepodobne použitý aj na pretlakovanie nádrže na N2O.
Spaľovacia komora je chránená izolačnou vrstvou z fenolformaldehydovej živice a celulózy ( fenolová papierová trubka )
a pred samotným palivovým zrnom má byť umiestnené ešte „predhrievacie“ zrno z PU.
Samotné palivové jadro bude vystužené priehradami z fenolformaldehydu.
Vstrekovač bude optimalizovaný, s určitým počtom „dier“.
Dané 4 komory budú zapaľované pomocou jednokomorového externého plynového generátora(hybrid - polymer/O2), s nízkym prebytkom okysličovadla (Tsk<1200K), ktoré budú zavedené cez kriticky prierez trysky(4 plynové trubice).
N2O bude automaticky spustené pri pohybe rakety smerom hore.
Prototypy motora boli zatiaľ v rôznych konfiguráciách na zemi zažehnuté asi 25-30 krát.
Ovládanie rakety bude zabezpečené naklápaním trysiek.
Ako konštrukčný materiál celej rakety budú použité duralové a Al zliatiny a uhlíkový kompozit.
Raketu vyvíja pán C. Boros. Bol by som rád,keby sa k nej tu vyjadril.
Zdroje :http://forum.kozmonautika.sk/viewtopic.php?f=10&t=280
:http://sosa.sk/wp-content/uploads/2012/ ... 45_web.pdf
:http://www.astrovm.cz/userfiles/file/do ... _small.pdf
:http://knp.kosmo.cz/knp2010/boros-knp2010.pdf
:http://www.scribd.com/doc/138320304/Ard ... 042013-pdfBohužiaľ ja nemám na scribde účet,v prípade,že ho niekto má a stiahne si prezentáciu,nech ma prosím kontaktuje.Díky.
:http://sk.scribd.com/doc/95591649/Proje ... -03-2012-1
:http://www.astrovm.cz/userfiles/file/do ... JKusak.pdf