"stolní" hra s tématikou kosmonautiky

Tady můžete debatovat o tom jak popularizovat kosmonautiku. Můžete hodnotit již existující projekty, nebo sami navrhovat nové.
Odpovědět
ondralukas1010
Zájemce o kosmonautiku
Zájemce o kosmonautiku
Příspěvky: 71
Reputace: 1
Registrován: 8.5.2014 17:07
"stolní" hra s tématikou kosmonautiky

Příspěvek od ondralukas1010 »

Někdo z vás musí znát RPG hry (hry na hrdiny), teď ale nemyslím ty počitačové ale papírové, teď myslím ty jako je Dračí doupě. Jde o to že mě nedávno napadla hra na podobném principu ale z prostředí kosmonautiky. Napíšu tedy pravidla:

Hra je zatím pro 3 hráče, z toho jeden hráč má roli průvodce (více o průvodci později).

Jsou 4 vlastnosti vesmírného programu: Dotace, Síla výzkumu, Pilotáž (pouze u nepilotovaných sond) a Výroba. Na určení jak dobrá, či špatná v různém odvětví program bude, slouží 2 desetistěné kostky. Pokud je výsledné číslo menší než 10 jde o postih, pokud větší o bonus. Celkově se číslo může pohybovat v rozmezí 1-21, tedy postih může být -10 a bonus +11. Důvod těchto statistik si vysvětlíme potom.

FRAKCE

Jsou (zatím) dvě frakce: Americký raketový program (později NASA) a Sovětský raketový a vesmírný program (později Roskosmos), každá má své postihy a bonusy a jsou tu taky vůdci, kteří též dávají vlastní bonusy, pro každou frakci jsou na výběr dva. Ano vůdci se budou střídat ale jde pouze o startovního vůdce, nebo jak to říct.

ARP (NASA) - výzkum +1, finance -1
Vůdci:
James Webb - Bonus +1 k dotacím
Dr. Wernher Magnus Maximilian svobodný pán von Braun - Bonus +1 k síle výzkumu

SRAVP (Roskosmos) - výroba +1, výzkum -1
Vůdci:
Sergej Pavlovič Koroljov - pilotáž +1
Valentin Gruško - síla výzkumu +1

Hra samotná
Začíná se na začátku roku 1957, jeden rok se skládá ze 4 kol, jedno kolo je 1 roční období, každé to kolo lze provést několik čiností, ještě před tím než ale k těmto činostem přejdem, musíte si vybrat vítězství, tedy kdy a jak vyhrajete. Na výběr jsou 3 možnosti; základna na Měsíci (5 000), meziplanetární mise (7 500), přistání na Marsu (10 000). Číslo v závorkách ukazuje počet bodů, které získaš splněním mise, nezáleží na tom kdy misi splníte. To by jste se ale mohli ptát na co he tu výběr ze ří cílů. Vítězné body lze získat za tzv. kritcké mise. Během hry totiž budou dostávát od vlády různé cíle jak nepoviné, za které se bude zvyšovat dotace. A nebo kritcké za které se budou dostávát právě vítězné body, popř. 2x násobek bodů pokud tento cíl splní první.

VÝZKUM

Nyní přejdem ke hře samotné, hráči na začátku dostanou 60 ML+číslo u vlastnosti dotace. ML je jakési univerzální číslo v desetimilionech. Za toto číslo lze vyvíjet nové rakety, sondy či kapsule a vysílat je do vesmíru. Když začnete své prví kroky, nejprve asi zahájíte výzkum základních raket a orbitálních sond. Při vývoji popište jak vaše loď vypadá, jak funguje, kolik má vaše raketa stupňů, (popř. u sondy jaké nese vybavení a jestli ji pohání baterky, nebo solární panely). Poté kolik peněz dáte do otevření výzkumu, podle toho získáte "úvodní pokrok". Vlastnost dotace je jediná vlastnost, která nemá maximum a zvedá se za splněné mise, ale může i klesat.

Jestli chcete pokračovat ve výzkumu nejdříve zaplatíte nějakou hodnotu (ta však nesmé přesáhnout polovinu hodnoty za kterou jste výzkum otevřely), poté hodíte procentuální kostkou jestli má dojít k postupu ve výzkumu, musíte hodit méně než je hranice stanovena průvodcem. Tado hranice se zvýší, popř. sníží, podle toho jakou mátesílu vědy. Pokud máte sílu vědy 9, snížíte hranici o jedno procento atd., pokud 10 hranice zůstane stejne, pokud 11 zvýšíte hranici o 1 procento atd. Pokud provedete pokrok, bude určeno o jak moc procent se zvýší bezpečnost daného objektu (bezpečnost se udává v procentech a nelze ji zvyšovat, do nekonečna, hranici určí průvodce).

START A PRŮBĚH MISE
Jakmile si myslíte že máte dostatečnou bezpečnost, můžete zahájit misi, ale nejprve samozřejmě musíte koupit součástky, a připravit je na start. Cenu každé součástky určí Průvodce, tato cena se snižuje, každým číslem and 10 nebo snižuje, každým číslem pod 10. Jakmile máte nakoupeno, můžete zahájit start. Průběh mise se rozděluje na několik události a na každouse háze. Tyto události označují všechny činos ti, které se musí během startu provést.
Př. Hráč který hraje za sověty vysílá svou první misi, jejií cíl je vypuštění satelit. Řekněme že jeho raketa se skládá ze 2 stupňů s tekutám palivem a boosterů s pevným palivem.
UDÁLOSTI BUDOU TAKOVÉTO
1. Start rakety a odhození boosterů.
2. Odhození prvního stupně a orbitální zážeh druhým stupněm.
3. Vypuštění satelitu na nízkou oběžnou dráhu.

Jak už bylo řečeno, na všechno se háže, přesněji háže se procentuální ksotkou (dále jen k%). Na ní musíte hodit méně než je daná hranice. Ta hranice se určuje takto: bezpečnost dané části - ohrožení při tomto kroku +/- pilotáž (viz. výzkum). Slušilo by se ještě říct že ohrožení klesá pokud se to dělá po několikáté. Během každého kroku hráč říká co se děje v řídícím středisku a co se děje se samotnou misí. Hráč totiž může kdykoliv říct že dělá jiné, dá se říct opravné kroky.

Tak například sovětský program z minulého příkladu, řekněme že těsně po vypuštění satelitu, došlo ke ztarcení signálů.

Hráč: Atmosféra v řídícím středisku by se dala krájet, zbývá pár okamžiků, které nás dělí od toho aby jsme vstoupily do dějin. Každý si hledí své práce, neuspěch nepřipadá v úvahu.
Hod: 69%
Bezpečnost sondy: 70%
Ohrožení: 5
Pilotáž: 13/+3
Neúspěch!

Průvodce:Bohužel těsně po odpojení sondy od zbytku rakety, utichlo ikonické pípaní. Kontak se satelitem byl ztracen, ve středisku lze vidět i slyšet, silné znepokojení celého týmu.

Hráč: Nic ještě neni ztraceno. nakazuji všem co se nachází v řidícím středisku, pokuste se o obnovení signálu.
Hod: 12
Úspěch!

Průvodce: Po několika hodinové práci se místonosti ozve pípaní a zachvíli výkřik. MÁMEHO! MÁME PRVNÍ SOVĚTSKÝ A I SVĚTOVÝ SATELIT!

PS: Zatím to utnu, ještě přibydou pravidla pro: najímání kosmonautů, pilotované mise a pravidla pro Průvodce.
Naposledy upravil(a) ondralukas1010 dne 19.7.2014 14:19, celkem upraveno 1 x.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: "stolní" hra s tématikou kosmonautiky

Příspěvek od Dugi »

Velmi zajímavý nápad. :palec nahoru: :palec nahoru:
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
ondralukas1010
Zájemce o kosmonautiku
Zájemce o kosmonautiku
Příspěvky: 71
Reputace: 1
Registrován: 8.5.2014 17:07
Re: "stolní" hra s tématikou kosmonautiky

Příspěvek od ondralukas1010 »

Díky.
ondralukas1010
Zájemce o kosmonautiku
Zájemce o kosmonautiku
Příspěvky: 71
Reputace: 1
Registrován: 8.5.2014 17:07
Re: "stolní" hra s tématikou kosmonautiky

Příspěvek od ondralukas1010 »

PILOTOVANÁ LETY A VÝCVIK KOSMONAUTŮ
Výcvik kosmonautů je velmi jednoduchý, za výcvik jednoho kosmonata zaplatíš 1ML a jedna skupinka kosmonautů se cvičí 4 kola, tedy celý rok. Na konci každého výcviku se dozvíš jména, kosmonautů a jejich statistiky. Statistik je celkem 5.

Pilotáž-To samé co pilotáž u statistik, až na to že maximum 10, tedy +5. (1-5 je postih, 6-10 je bonus). Závisí na úspěchu pilotovaných misích.

EVA-Schopnost kosmonauta pracovat mimo základny/kapsule. Hází se 1k10, ted stejně jako u pilotáže.

Výdrž-Závisí na úspěchu dlouhodobých misí. Hází se 1k10.

Věk: ve které je "naverbován"(určí průvodce)

Odchod do důchodu: v kolika letech plánuje opustit vesmirný program (určí průvodce)

Samotná piltovaná mise funguje jako nepilotované, ukážu tedy příkladové pilotované mise.

Start mise Vostok-1.
Hráč:
Všuchni jsou připraveni na svých pozicívh. "Telmetrie odpočítávání." "Ano pane." ozve se z vysílačky, pak už jde slyšet: "Desyat', devyat' , vosem', sem' , shest', pyat', chetyre, tri, dva, odin, zazhiganiya".
Hod: 37%
Hranice: 80% (bezpečnost rakety) - 5% (ohrožení: první start s lidskou posádkou) + 4% (Pilotáž Gagarina, je na 9) = 79%
Úspěch!
Průvodce:
Raketa se úspěšné odlepila do země a míři ven z atmosféry, její další budoucnost je ale nejistá.

Výstup z Gemini 4.
Hráč:
Připrvte se na dekompreis kabiny, poté se otveřou dveře a White provede výstup do otevřeného prostoru, středisko končí.
Hod: 72%
Hranice: 80% (bezpečnost obleku) - 10% (první výstup do otevřeného prostoru) + 5% (schopnost EVA Whita je na 10) = 75%
Úspěch!
Průvodce:
Po dekompresi, se vydává astronaut White mimo kapsuli, upevněn na speciálním laně, po kterém do jeho skafandru proudí vzduch a samozřejmě elektřina. Jakmile je venku, ozve se z vysílačky: "To je úžasné!" White dokonce nechce vlézt zpátky a ze 14 minut, se výstup protáhne 22. Naštěstí pod tlakem veltele McDivitta a velícího centra se navrátil, zpět.

Tady by se mohloo ještě že by se výstup do vesmíru nepovedl a White by zemřel, mise by stále pokračoval a házelo by se na deorbitální zážeh a návrat. Jen by posádka byla o jednoho člena chudší.

"Čekání" na střet s měsícem s Apollem 8.
Hráč:
Dobrá, trans-lunární zážeh byl úspěšný, nyní musíte vydžet 3 dny než se střetne s měsícem. Houston končí.
Hod: 64%
Hranice: 90% (bezpečnost modulu) - 18% (první let s posádkou k měsíci) + 11% (Bromanova výdrž je 9, Lovellova 8, Andrsonova taky 9, ted +4, +3, +4) = 83%.
Úspěch!

Příště ještě příručka pro průvodce, za případné gramatické chyby se omlouvám.

PS: http://www.fantasy-planet.wz.cz/hazedlo.html

Odpovědět

Zpět na „Popularizace vesmíru“