Vesmírné dotazy

Tady můžete debatovat o tom jak popularizovat kosmonautiku. Můžete hodnotit již existující projekty, nebo sami navrhovat nové.

Re: Vesmírné dotazy

Příspěvekod Dugi » 31 pro 2013, 16:16

Je tu třetí díl Vesmírných dotazů. Na radu několika diváků jsem vylepšil zvuk a snažil jsem se být stručný. Problém je, že se ozvali další diváci, kteří by zase ocenili, kdybych se víc rozpovídal. Prostě se nikdy nemůžete zavděčit všem. :-)



Seznam dotazů (tak jak mi přišly) i s časy, kdy začíná odpověď:

1) Martin Kovanda (0:55)
Jak se teleskopy, např. Hubble natáčí do správného úhlu?

2) Martin Kovanda (2:14)
Jak velké přetížení je v Sojuzu při startu a při návratu do atmosféry?

3) Kevin Trchala (3:53)
Tedy chtěl bych se zeptat, je to moc do budoucna a myslím si že i moc "sci-fi", ale jestli nevíte něco o stavbě lodi enterprise ze seriálu Star Trek asi před rokem a půl sem o tom četl a poté jsem již nic nenašel tak se chci zeptat jestli nemáte nějaké informace o tomto projektu.

4) lubos397 (5:03)
Jaké jsou šance, že na měsíci Europa je život a jaké formy života by tam mohly žít a kdy by se to mohlo potvrdit?

5) Graveyard (7:06)
Už dlouho jsem nic nezaslechl o "Sluneční plachetnici" a
"nafukovacích modulech". Byla by škoda kdyby to NASA odpískala kvůli
financím. Můžeme se v brzké době těšit na nějaký start?

6) Graveyard (9:42)
Doba a technologie pokročily - nemá někdo na papíře sondu, která by
vyletěla ze sluneční soustavy? Kdo ví, jak dlouho budeme mít spojení s
Voyager1.

7) SuperRAPIT (11:04)
Jak jste mluvil v tom 2. dílu vesmírných dotazů, tak jste tam řekl, jak daleko je gravitace země, ale co když nějaké těleso bude obíhat okolo země tak, že jí oběhne za 1 rok? To by potom obíhal pouze kolem slunce. Podle mé dřívější teorie by mělo těleso družici tehdy, pokud by oběh té družice netrval více, než rok toho tělesa.

8) SuperRAPIT (13:08)
Jak to, že Boostery hoři i tam, kde není žádní kyslík.. Je snad v tom hořlavém "betonu" kyslík, který se při hoření uvolňuje?

9) SuperRAPIT (14:11)
Byl někdy využit měsíc jako prak nějaké sondy?

10) SuperRAPIT (14:47)
Byla, nebo se plánuje udělat sonda, která by nebrzdila pomocí motorů, ale pomocí areobreakingu a potom v nejvyšším bodě zažehla motor a tím zvýšila nejnižší bod pryč z atmosféry, Myslím, že by to bylo dobré i například u sondy, která měří k Titanu, že se nejdříve zpomalí atmosférou Saturnu, který jí nasměruje na Titan.

11) SuperRAPIT (15:57)
To palivo, které používají Iontové motory, jaká to je chemická značka?

12) Vladimir Herzig (16:19)
Chci se zeptat jak moc je ne/obvyklá ve vesmíru situace, která nastává u našeho měsíce... Totiž, že se otáčí tak rychle aby byla ze země pozorována pouze jedna jeho strana. Je to vzácný jev?

13) lukas.konsel (18:53)
Chtěl bych se jen zeptat jen na váš názor zda li jsme ve vesmír jediná inteligentní civilizace nebo je možné že ve vesmíru existuje vyspělá forma života nebo primitivní forma života ?

14) D M U (19:50)
slyšel jsem, že motorové jednotky nosných raket musejí vydat při startu 104% aby byly schopny vynést raketu na oběžnou dráhu, je to tak?

15) Jan Cina (21:11)
Kdy poletí do vesmíru nějaký čech? Jsme svědcí toho, že do vesmíru létají Italové, Němci, Nizozemci, Francouzi a dokonce byl na stanici MIR v nedaleké historii slovák Bella. Je nějaká šance, že se za 2 roky v Paříži, kdy bude konkurz do sboru ESA dostane do sboru nějaký čech popřípadě češka?

16) Jan Cina (22:40)
Uvažuje se v budoucnosti ve vesmírných lodích o použití umělé gravitace? Je známo, že gravitaci lze docílit rotací. Je možné žít bez gravitace ve vesmíru déle než dva roky? Někde jsem četl, že maximum bez gravitace je tak 2 - 3 roky, posléze to na organismu zanechá trvalé následky a může dojít i ke smrti. Co je na tom pravdy?
Samozřejmé, že kdyby se v budoucnu lidstvo vydalo na nějakou dalekou cestu, která by měla trvat desetiletí nebo třeba i několik generací bez gravitace se ta loď těžko obejde.

17) Tomáš Grätz (24:38)
chtěl bych se zeptat jak to ve skutečnosti bylo s ruskou raketou/družicí/zbraní Poljus vynešené na nosiči Energija. Například na wikipedii se píše, že byla z nějakých neznámých technických důvodů připevněna motory vzhůru nohama, na dobových fotografiích je podle mě však Poljus na Energiji motory dolů. Jak to tedy ve skutečnosti sní dopadlo? A pokud byla tato zbraň zničena v atmosféře neobsahovala náhodou nějaký jaderný reaktor na pohon toho megawatového laseru?

18) Pavel Tomiška (26:57)
Chtěl bych se zeptat, proč NASA tolik
prodlužuje vesmírné vycházky astronautů. Myslím tím např. nyní, když
nutně potřebují opravit systém chlazení ISS, vystoupí do kosmu poprvé a
další část opravy proběhne až za dva nebo tři dny. Není mi jasné, proč
na tak důležitém systému nepracují když už ne nepřetržitě, tak alespoň
každý den tak, aby oprava proběhla co nejryhleji.

19) jira48 (29:52)
Co si myslíte o teorii o zániku Marsu. Pokusím se popsat stručně.
Mars byl kdysi dávno planeta plná vody s atmosférou a možná i života. Střetl se však s ( kometou, planetkou, velkým asteroidem ) který vyhloubil největší kráter a na opačné straně vyvolal tento dopad obrovskou sopečnou činnost viz. známé sopky a moře lávy. Dopad byl tak mohutný, že roztrhl plášť Marsu viz. marťanský kaňon a povrh Marsu spálil na popel. Vysoká teplota vypálila povrch Marsu na cihlu ( jak když se vypalují cihly ). viz rudě zbarvený povrch. Následovalo vypaření vody, spálení celé atmosféry a zastavení rotace jádra čímž i magnetického pole planety. Sluneční vítr pák odvál už jen zbytky atmosféry a Mars se stal mrtvou planetou. Mohlo se to tak stát ?

20) jira486 (31:54)
Pokud do budoucna bude technologie k vytvoření atmosféry na Marsu jak udrží tuto atmosféru když planeta nemá magnetické pole... Opět jí sluneční výtr odvane ?

21) Jan Cina (33:24)
Jak je to s vykonávání lidské potřeby ve skafandru?
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 23286
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Vesmírné dotazy

Příspěvekod tomas » 31 pro 2013, 17:44

Super. :palec nahoru: Zase zlepšení "studia" i výkonu. Tohle už vypadá docela profi.

Jenom drobnost ohledně reaktorů v kosmu: Ruské TOPAZy sice vyráběly elektřinu také pomocí termoelektrického jevu, ale běžela na nich řízená řetězová reakce, takže se vlastně o klasický reaktor jedná.
http://en.wikipedia.org/wiki/TOPAZ_nuclear_reactor

P.S. Pozor na koukání na display místo do objektivu, trochu to ruší a vypadá to, jako bys šilhal. Ale zase jak jinak nacvičit výraz. ;)
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
 
Příspěvky: 4797
Registrován: 02 dub 2011, 23:20

Re: Vesmírné dotazy

Příspěvekod Dugi » 31 pro 2013, 17:48

Za doplnění ohledně reaktorů děkuju. :palec nahoru:
Pokusím se koukat do objektivu. ;-)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 23286
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Vesmírné dotazy

Příspěvekod Wopat » 31 pro 2013, 19:56

Výborný díl!!!! :tlesk: :palec nahoru: Jak píše tomas, tohle už je opravdu profi. Zlepšený zvuk a vizuální stránka... ani bych už nepoznal, že je to u tebe doma. Hodně se mi líbí větší množství doplňkových obrázků a vložená videa. I ten noťas se mi zdá lepší než hromada papírku, ačkoli jsem si dříve myslel, že tomu tak nebude. Ještě jednou, pěkná práce.
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
Uživatelský avatar
Wopat
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 4330
Registrován: 08 srp 2012, 19:37
Bydliště: Ostrava

Re: Vesmírné dotazy

Příspěvekod Dugi » 31 pro 2013, 20:00

Tak to mám opravdu radost :) ;)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 23286
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Vesmírné dotazy

Příspěvekod Pospíšil » 01 led 2014, 20:08

K odpovědi na dotaz č. 14) bych měl pár připomínek.

Raketové motory obecně mají určitou nominální úroveň výkonu (100%), která je stanovena pro maximální tah, při kterém je stále zaručena spolehlivost motoru alespoň po dobu požadovaného chodu pohonné jednotky.
Motory (nejen raketové) jsou většinou schopné pracovat i na vyšší než 100% (nominální) výkon, ale není to žádoucí, pokud by to mohlo ovlivnit jejich spolehlivost - schopnost podávat bez výkyvů a přerušení požadovaný tah (kroutící moment, otáčky, atd), nebo pokud by to mohlo ovlivnit jiné systémy nosiče, nebo užitečného zatížení/nákladu (vibrační, akustické, dynamické a jiné namáhání).

Pojem 104% tahu je tazateli zřejmě známý v souvislosti s hlavními motory SSME amerického raketoplánu.
Stanovit běžně používaný výkon motoru na hodnoty nad 100% může vypadat trochu nesmyslně, ale u SSME to má určitou historii, kterou se pokusím stručně vysvětlit.
Hodnota 100% neznamená maximální možný výkon, ale byla stanovena během vývojové fáze jako nominální (výpočtový) výkon. Když se během pozdějších studií a pozemního testování prokázalo, že SSME jsou schopny dlouhodobě pracovat bez potíží i s tahem nad 100%, začaly být tyto výkonové úrovně považovány za standard.
Zachoval se ale původní (výpočtový) vztahu mezi výkonem v % a tahem v N, aby se předešlo zmatkům. Pokud by byl nový standardní maximální výkon znovu brán jako 100%, musely by se historické výpočty, výsledky prvotních testů motorů a některé počáteční starty raketoplánů přepočítávat, měnit veškerá už existující dokumentace, přepisovat SW, atd. To by si vyžádalo čas, finance, ale hlavně by to mohlo znamenat zmatky a chyby, což samozřejmě nechtěl nikdo riskovat.
Studie a rozsáhlé testy určily, že SSME jsou schopné spolehlivě a dlouhodobě (bez poškození) podávat výkon na úrovni 104,5% původního nominálního tahu. Bylo proto stanoveno, že tento výkon je novou horní hranicí běžně používaného výkonu těchto motorů. Krátkodobě (v nouzi) byly schopny pracovat až na 109%, respektive 111% (pozdější verze).

Průběh výkonu SSME během startu vypadal takto:
Při vzletu 100% tah (1670 kN), jen pár sekund na to přidání na 104,5% (1750 kN).
V T +40 sec snížení na 70% (Max-Q), pak opět na 104,5% až do T +8 min.
Pak postupné snižování až na 65% výkonu, aby se udrženo přetížení jen 3 g.
MECO kolem 8,5 min.


PS: jinak proměnný tah mohou mít i motory na TPL - ovlivňuje se tvarem zrna, nebo hybridní motory - regulováno množstvím kapalného okysličovadla. Např. průběh tahu SRB boosterů : http://www.airports-worldwide.com/img/w ... 747558.jpg
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 6079
Registrován: 22 črc 2012, 19:00
Bydliště: Pardubice

Re: Vesmírné dotazy

Příspěvekod Dugi » 01 led 2014, 20:20

Díky moc za doplnění. :palec nahoru:
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 23286
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Vesmírné dotazy

Příspěvekod Dugi » 09 led 2014, 12:33

Přišel čas natočit další díl Vesmírných dotazů. Jednak kvůli tomu, že FB profil Dobývání vesmíru oslavil už 8 000 fanoušků a bylo potřeba to trochu oslavit, ale také kvůli tomu, že jsem měl v mailu 22 dotazů od diváků. V minulém díle jsem se snažil být stručnější, ale to se zase ozvali někteří diváci, že by spíše preferovali podrobnější odpovědi. Nakonec jsem tedy včera natočil hned dva díly - čtvrtý a pátý. Oba obsahují 11 otázek. První vychází dnes a druhý vyjde za pár dní. ;)



Otázky od diváků (tak, jak mi přišly) i s časy, kdy otázka začíná.

1) Nickcool (2:32)
Mám dotaz ohledně umělé gravitace ve volném prostoru. Ve spoustě sci-fi filmech je na vesmírných lodích často použita "umělá gravitace" ,čistě hypoteticky je vůbec možné dosáhnout ve volném prostoru umělé gravitace? Například pomocí odstředivé síly na lodi, která by se otáčela kolem své osy? Přemýšlelo se někdy o této možnosti na vědeckém poli? A jak to vidíte vy?

2) Martin Kopilec (4:12)
Ako je na tom príprava hotela na obežnej dráhe? Už dlhšiu dobu som nepočul žiadne novinky.

3) Martin Kopilec (6:47)
Kedysi som čítal o motore na antihmotu. Je reálne takýto motor s dnešnými technológiami postaviť, alebo je to ešte vízia ďalekej budúcnosti?

4) Martin Kopilec (8:40)
V sci-fi a PC hrách sa môžu hráči preháňať na stíhačkách vo vesmíre. Čo tomu primárne bráni aj v reálnom živote?

5) n.e.t.l.e.m (12:24)
chtěl bych se zeptat, jak se chovají rostliny ve stavu bez tíže? Když se plánuje mezigalaktické cestovaní, tak se počítá i s živou zahradou.
Zajímalo by mne jestli se chovají stejně jak na zemi.

6) lukas.konsel (14:49)
chtěl jsem se zeptat jaký je rozdíl mezi Americkým raketoplánem a ruským raketoplánem Buranem a proč byl ve vesmíru jenom jednou? A nezískaly rusové plány raketoplánů nějakým způsobem od Američanů špionáží? Aby mohly vytvořit vlastní program raketoplánů ? Aby byly konkurencí ?

7) lukas.konsel (19:38)
Co je to červí díra který se nachází ve vesmíru ? Je její existence už prokázaná?

8) Martin Štrympl (20:54)
Pokud je mi znamo, sonda jez "privezla" k Marsu vozitko Curiosity mela take orbitalni modul slouzici ke komunikaci vozitka se Zemi. Pokud mohu soudit, je obvykle, ze vesmirne mise se vyuzivaji na mozne maximum. Zajimalo by me tedy, zda ma orbitalni modul vozitka Curiosity i nejakou vedlejsi vedeckou funkci, krome funkce komunikacni.

9) Martin Štrympl (23:16)
Take mne neni jasne proc Curiosity pristavala na Marsu za pouziti takoveho, relativne dost neobvykle sloziteho pristavaciho manevru, ktery jiste skryval velka rizika v moznosti selhani. A pokud vite nejake drobnosti, zajimavosti o pristavacim manevru vozitka Curiosity, pripadne i jeho letu k Marsu, startu ci vyvoje/sestavovani, budu rad, kdyz je zminite.

10) Pavel Horák (30:29)
Chtěl bych se zeptat na případnou hibernaci astronautů na Misi na Mars? Skoro vždy vidíme ve sci-fi, že astronauti jsou v umělém spánku při cestování vesmírem. Četl jsem, že se touto teorií zabývá NASA.

11) Petr Hodulik (32:01)
Dne 28.12.2013 odstartovala z Plesetsku nová verze rakety Soyuz-2-1v. Ta je poháněna motory NK-33, které byly původně vyvinuty v 60. letech pro raketu N1. Proč padla volba právě na tyto motory? Copak v dnešní době nejsou k dispozici lepší, modernější, účinnější ???
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 23286
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Vesmírné dotazy

Příspěvekod rexino » 09 led 2014, 13:13

Dugi myslím že si to vyriešil najlepšie teda menej otázok a podrobnejšie odpovede :) , mometálne som v škole a mam na práci programovanie ale poobede určite pozriem :tlesk:
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
Uživatelský avatar
rexino
Znalec vesmíru
Znalec vesmíru
 
Příspěvky: 619
Registrován: 13 kvě 2013, 15:00

Re: Vesmírné dotazy

Příspěvekod Pajos » 09 led 2014, 14:18

Dugi tys na mě zapoměl, na silvestra jsem ti poslal na ten meil dotaz k trajektorii letu :roll: po sluneční soustavě
Škoda že ve světě kde jde štěpit atom, nejdou bořit lidské předsudky. - Albert Einstein
Uživatelský avatar
Pajos
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 211
Registrován: 01 pro 2012, 22:39

PředchozíDalší

Zpět na Popularizace vesmíru

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník