STS-134
Počasí a STS-134
Raketoplán Discovery musel čelit silné bouři, která blíže nespecifikovaným způsobem poškodila jeho externí nádrž. Technici nyní kontrolují její stav a mapují rozsah poškození. Za zmínku stojí určitě i to, že je to ta samá nádrž, kterou v roce 2005 velmi těžce poškodil hurikán Katrina, který se přehnal přes New Orleans. Právě v tomto městě nádrž vznikala. Po zásahu hurikánu bylo rozhodnuto, že tento exemplář není schopen letu. Ale jakmile se do programu raketoplánů zařadila mise STS-135, muselo se rozhodnutí změnit a nádrž s označením ET-122 byla připojena k Discovery. Jak to s nádrží vypadá po poslední bouři a jestli se podaří stihnout start naplánovaný na 19. dubna se zatím neví.
Externí nádrž je v pořádku
Podle dosavadních zjištění by externí nádrž raketoplánu Endeavour neměla být výrazně poškozena. Lékařskou terminologií - zlomeniny žádné, jen pár modřin, boulí a odřenin. Startu 19. dubna by tedy nemělo stát nic v cestě.
V minulých dnech se navíc pravděpodobně vyjasnila i dříve zmiňovaná kolize termínů mise STS-134 a ruské zásobovací lodi Progress M-10M. Ruská strana uvedla, že se Progress může na cestu vydat až 29.4. S tím, že k ISS by se loď připojila 4. května.
V minulých dnech se navíc pravděpodobně vyjasnila i dříve zmiňovaná kolize termínů mise STS-134 a ruské zásobovací lodi Progress M-10M. Ruská strana uvedla, že se Progress může na cestu vydat až 29.4. S tím, že k ISS by se loď připojila 4. května.
Re: STS-134
Ačkoliv jsem ráno psal, že se situace s kolizí termínů STS-134 a Progressu M-10M vyjasnila a ustoupí ruská strana, teď je všechno naopak. Odsune se start raketoplánu Endeavour. A to až na 29. dubna ve 21:47 SELČ. K Mezinárodní vesmírné stanici by se měl raketoplán připojit 1.5., instalace AMS proběhne o den později. EVA pak proběhnou 3. 5. 7. a 9.5. s přistáním se počítá 13.5.
Focení během STS-134 nebude
Ani během mise STS-134 se neuskuteční očekávané oddělení lodi Sojuz (podle plánu to měl být Sojuz TMA-21), která by pak ISS z dálky nafotila. Rusům se zdá celý podnik příliš nebezpečný. Pokud by se totiž posádce nepodařilo spojit se s ISS, museli by přistát. Jenže o něco později má přistávat i posádka Sojuzu TMA-20, takže by ISS zůstala neobydlená.
Rusové nabídli Američanům ať posunout start mise STS-134 na pozdější termín, pak by se dalo focení provést při plánovaném oddělení lodi Sojuz TMA-20, kterou by čekal návrat na zemi. To ale Američané odmítli s tím, že nehodlají manipulovat s vypjatým termínem startu. Focení se tedy dočasně "odsouvá k ledu". Přesněji řečeno na poslední možný termín, tedy na misi STS-135. Ale ať focení proběhne kdykoliv, už nikdy se nenaskytne tak jedinečná příležitost, jaká byla během mise STS-133. Japonská loď HTV totiž už zanikla v atmosféře a jestli se nemýlím, tak během mise STS-135 už u stanice nebude ani evropská ATV.
Rusové nabídli Američanům ať posunout start mise STS-134 na pozdější termín, pak by se dalo focení provést při plánovaném oddělení lodi Sojuz TMA-20, kterou by čekal návrat na zemi. To ale Američané odmítli s tím, že nehodlají manipulovat s vypjatým termínem startu. Focení se tedy dočasně "odsouvá k ledu". Přesněji řečeno na poslední možný termín, tedy na misi STS-135. Ale ať focení proběhne kdykoliv, už nikdy se nenaskytne tak jedinečná příležitost, jaká byla během mise STS-133. Japonská loď HTV totiž už zanikla v atmosféře a jestli se nemýlím, tak během mise STS-135 už u stanice nebude ani evropská ATV.
STS-134 - AMS
NASA potvrdila termín startu raketoplánu Endeavour na 29.4.
Zároveň uvoilnila video, které ukazuje, jak vlastně funguje AMS, k čemu je užitečný, co je jeho úkolem a jak může pomoci vědcům při hledání temné hmoty, či antihmoty.
Zároveň uvoilnila video, které ukazuje, jak vlastně funguje AMS, k čemu je užitečný, co je jeho úkolem a jak může pomoci vědcům při hledání temné hmoty, či antihmoty.
Shrnutí mise STS-134
Start mise STS-134 se nezadržitelně blíží a je proto na čase zveřejnit tradiční shrnutí celé mise. Nejprve si představíme posádku.
Mark Kelly (47 let) – velitel mise
kapitán amerického námořnictva z města New Orange. Jeho manželkou je postřelená kongresmanka Gabrielle Giffordsová, se kterou má dvě děti. Na svém kontě má více než 5000 nalétaných hodin a 39 bojových misí, ve vesmíru strávil 38 dní (pilotoval STS-108 i STS-121 a velel misi STS-124).
Gregory H. Johnson (48 let) – pilot raketoplánu
plukovník amerických vzdušných sil, pochází z anglického města South Ruislip. Se svou manželkou má tři děti. Na 40 letounech nalétal více než 4000 hodin, na misi STS-123 dělal také pilota. Ve volném čase má rád cestování, jízdu na kole a práci se dřevem.
Mike Fincke (44 let) – specialista mise
plukovník od letectva má tři děti, ve vesmíru strávil více než 1 rok, při výstupech do volného prostoru má za sebou víc než 26 hodin. Do kosmu letěl už dvakrát (9. A 18. Dlouhodobá expedice na ISS), na raketoplánu bude mít premiéru.
Roberto Vittori (46 let) – specialista mise
plukovník italského letectva z města Vierbo má tři děti. Na 401 letounech nalétal více než 2500 hodin. Ve vesmíru byl dvakrát (Sojuz TM-34/TM-33 a Sojuz TMA-6/TMA-5). Baví ho fotbal, běhání, plavání a čtení.
Andrew Feustel (45 let) – specialista mise / hlavní spacewalker
Doktor geologie, který se věnuje průzkumu pozemských i podmořských seizmických jevů žije ve městě Lake Orion. Rodina jeho manželky pochází z ČR a Feustel s sebou vezme na misi postavičku Krtečka. Ve vesmíru už byl na misi STS-125. Ve volném čase buďto opravuje auto, nebo hraje na kytaru.
Greg Chamitoff (48 let) – specialista mise
Doktor astro a aeronautiky z Montrealu strávil při 17. a 18. Dlouhodobé expedici na ISS 183 dní.
Logo mise symbolizuje stylizovaný atom s elektrony obíhajícími okolo jádra. Exploze uprostřed odkazuje na Velký třesk. Na hranici Země je znázorněno svítání – symbol nové éry chápání přírodních zákonitostí.
V plánu jsou čtyři výstupy do volného kosmu. Každý má trvat 6 hodin.
EVA-1 – pátý letový den
Feustel a Chamitoff odstraní z povrchu ISS dva experimenty a nainstalují nový balík experimentů na plošinu ELC-2 Následně nainstalují spojky mezi segmenty na levé straně příhradové konstrukce, které zajistí doplňování amoniaku a tlakování dusíku v okruhu. Pak připojí na modul Destiny anténu pro bezdrátovou komunikaci.
EVA-2 – Sedmý letový den
Feustel a Fincke dotankují amoniak do tepelných radiátorů a dokončí tlakování čpavkového okruhu. Promažou levou stranu manipulátoru Dextre.
EVA-3 – Devátý letový den
Feustel a Fincke připojí ke stanici úchopový držák, který umožní manipulátoru pracovat i na ruské straně stanice. V této oblasti navíc připojí několik kabelů.
EVA-4 – jedenáctý letový den
Fincke a Chamitoff po připojení 50 stop dlouhého nástavce raketoplánové „ruky“ ke stanici odstraní spojky na levé straně příhradové stanice a použijí je k náhradě za sojky na konci nástavce. Následně použijí rameno Dextre k výměně tepelných krytů na zásobnících plynů modulu Quest.
Na závěr několik zajímavostí:
AMS-2 váží téměř 7 tun a spolkne 2000 wattů elektrické energie. Jeho provoz zajišťuje 600 mikroprocesorů. AMS vznikl díky spolupráci 600 odborníků z 56 institucí v 16 zemích. Na stanici bude fungovat po celou dobu její existence, tedy minimálně do roku 2020.
Feustel a Fincke použijí při výstupech nový protokol ISLE (In Suit Light Exercise), díky které se zvýší efektivita příprav výstupů do volného kosmu. Některá cvičení totiž budou provádět už v době, kdy ještě nebudou kompletně oblečení. Dýchat budou čistý kyslík, kvůli vyplavení dusíku z krve.
Na plošině ELC-3 je náhradní čerpadlo amoniaku, příslušenství pro rameno Dextre a náhradní díly pro systémy staničních antén.
Nástavec pro raketoplánovou paži zůstane natrvalo připojen ke staničnímu manipulátoru Canadarm-2, dky čemuž se zdvojnásobí jeho dosah.
Na palubě raketoplánu proběhne test s názvem STORRM (Sensor Test for Orion Relative Navigation Risk Mitigation). Během připojování ke stanici bude speciální přístroj sbírat telemetrická data, která se použijí pro nové kosmické lodě. Těm poslouží k vývoji bezpečnějšího systému připojování ke stanici.
Raketoplán Endeavour vykonal svůj první let do vesmíru v roce 1992 (STS-49 k Hubbleovu teleskopu). Právě on vynesl k ISS první americký modul – Unity (STS-88 v roce 1998). Mise STS-134 pro něj bude 25 letem do vesmíru. V celém programu Space Shuttle se jedná o 134 let celkově a 36. k ISS.
Mark Kelly (47 let) – velitel mise
kapitán amerického námořnictva z města New Orange. Jeho manželkou je postřelená kongresmanka Gabrielle Giffordsová, se kterou má dvě děti. Na svém kontě má více než 5000 nalétaných hodin a 39 bojových misí, ve vesmíru strávil 38 dní (pilotoval STS-108 i STS-121 a velel misi STS-124).
Gregory H. Johnson (48 let) – pilot raketoplánu
plukovník amerických vzdušných sil, pochází z anglického města South Ruislip. Se svou manželkou má tři děti. Na 40 letounech nalétal více než 4000 hodin, na misi STS-123 dělal také pilota. Ve volném čase má rád cestování, jízdu na kole a práci se dřevem.
Mike Fincke (44 let) – specialista mise
plukovník od letectva má tři děti, ve vesmíru strávil více než 1 rok, při výstupech do volného prostoru má za sebou víc než 26 hodin. Do kosmu letěl už dvakrát (9. A 18. Dlouhodobá expedice na ISS), na raketoplánu bude mít premiéru.
Roberto Vittori (46 let) – specialista mise
plukovník italského letectva z města Vierbo má tři děti. Na 401 letounech nalétal více než 2500 hodin. Ve vesmíru byl dvakrát (Sojuz TM-34/TM-33 a Sojuz TMA-6/TMA-5). Baví ho fotbal, běhání, plavání a čtení.
Andrew Feustel (45 let) – specialista mise / hlavní spacewalker
Doktor geologie, který se věnuje průzkumu pozemských i podmořských seizmických jevů žije ve městě Lake Orion. Rodina jeho manželky pochází z ČR a Feustel s sebou vezme na misi postavičku Krtečka. Ve vesmíru už byl na misi STS-125. Ve volném čase buďto opravuje auto, nebo hraje na kytaru.
Greg Chamitoff (48 let) – specialista mise
Doktor astro a aeronautiky z Montrealu strávil při 17. a 18. Dlouhodobé expedici na ISS 183 dní.
Logo mise symbolizuje stylizovaný atom s elektrony obíhajícími okolo jádra. Exploze uprostřed odkazuje na Velký třesk. Na hranici Země je znázorněno svítání – symbol nové éry chápání přírodních zákonitostí.
V plánu jsou čtyři výstupy do volného kosmu. Každý má trvat 6 hodin.
EVA-1 – pátý letový den
Feustel a Chamitoff odstraní z povrchu ISS dva experimenty a nainstalují nový balík experimentů na plošinu ELC-2 Následně nainstalují spojky mezi segmenty na levé straně příhradové konstrukce, které zajistí doplňování amoniaku a tlakování dusíku v okruhu. Pak připojí na modul Destiny anténu pro bezdrátovou komunikaci.
EVA-2 – Sedmý letový den
Feustel a Fincke dotankují amoniak do tepelných radiátorů a dokončí tlakování čpavkového okruhu. Promažou levou stranu manipulátoru Dextre.
EVA-3 – Devátý letový den
Feustel a Fincke připojí ke stanici úchopový držák, který umožní manipulátoru pracovat i na ruské straně stanice. V této oblasti navíc připojí několik kabelů.
EVA-4 – jedenáctý letový den
Fincke a Chamitoff po připojení 50 stop dlouhého nástavce raketoplánové „ruky“ ke stanici odstraní spojky na levé straně příhradové stanice a použijí je k náhradě za sojky na konci nástavce. Následně použijí rameno Dextre k výměně tepelných krytů na zásobnících plynů modulu Quest.
Na závěr několik zajímavostí:
AMS-2 váží téměř 7 tun a spolkne 2000 wattů elektrické energie. Jeho provoz zajišťuje 600 mikroprocesorů. AMS vznikl díky spolupráci 600 odborníků z 56 institucí v 16 zemích. Na stanici bude fungovat po celou dobu její existence, tedy minimálně do roku 2020.
Feustel a Fincke použijí při výstupech nový protokol ISLE (In Suit Light Exercise), díky které se zvýší efektivita příprav výstupů do volného kosmu. Některá cvičení totiž budou provádět už v době, kdy ještě nebudou kompletně oblečení. Dýchat budou čistý kyslík, kvůli vyplavení dusíku z krve.
Na plošině ELC-3 je náhradní čerpadlo amoniaku, příslušenství pro rameno Dextre a náhradní díly pro systémy staničních antén.
Nástavec pro raketoplánovou paži zůstane natrvalo připojen ke staničnímu manipulátoru Canadarm-2, dky čemuž se zdvojnásobí jeho dosah.
Na palubě raketoplánu proběhne test s názvem STORRM (Sensor Test for Orion Relative Navigation Risk Mitigation). Během připojování ke stanici bude speciální přístroj sbírat telemetrická data, která se použijí pro nové kosmické lodě. Těm poslouží k vývoji bezpečnějšího systému připojování ke stanici.
Raketoplán Endeavour vykonal svůj první let do vesmíru v roce 1992 (STS-49 k Hubbleovu teleskopu). Právě on vynesl k ISS první americký modul – Unity (STS-88 v roce 1998). Mise STS-134 pro něj bude 25 letem do vesmíru. V celém programu Space Shuttle se jedná o 134 let celkově a 36. k ISS.
- digiart
- Vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 261
- Reputace: 2
- Bydliště: Na severu
- Registrován: 21.9.2010 1:49
- Kontaktovat uživatele:
Re: STS-134
Posádka STS-134 by měla na KSC dnes přiletět kolem 18:15 SELČ. Ve 20:00 SELČ pak má dnes začít i odpočítávání ke startu.
Po příletu připojím pár fotografií .
Po příletu připojím pár fotografií .
Nejenže je vesmír podivnější než si myslíme, je dokonce podivnější, než si dokážeme představit.
"JOHN BURDON SANDERSON HALDANE"
"JOHN BURDON SANDERSON HALDANE"
Požár na KSC
Dnes se na Kennedyho vesmírném středisku rozhořel lesní požár pouhé tři kilometry od startovací rampy s raketoplánem Endeavour. Podle dosavadních zpráv by se tato událost neměla odrazit na termínu startu. Fotky z požáru najdete na webu spaceflightnow.
- digiart
- Vesmírný průzkumník
- Příspěvky: 261
- Reputace: 2
- Bydliště: Na severu
- Registrován: 21.9.2010 1:49
- Kontaktovat uživatele:
Re: STS-134
Slíbené foto ze včerejšího příletu posádka na KSC . Moc se omlouvám ale dřív jsem to nestihnul hold povinnosti jsou povinnosti .
Více fota zde: Foto
Více fota zde: Foto
Nejenže je vesmír podivnější než si myslíme, je dokonce podivnější, než si dokážeme představit.
"JOHN BURDON SANDERSON HALDANE"
"JOHN BURDON SANDERSON HALDANE"
Počasí a STS-134
24 hodin před plánovaným startem to s počasím vypadá docela dobře. Sice se kvůli pomalejšímu přechodu studené fronty snížila pravděopodobnost startu o deset procentních bodů, ale stále jsme na velmi slušných 70%.