Stránka 1 z 3

Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 4.1.2013 12:20
od Edemski
Nevím, zda to tu někde nebude, ale i tak, pro nováčky a těm, co to (jako mě) ušlo. :o :slint:

http://uloz.to/xCANQoc/technicke-souvis ... toplan-avi

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 4.1.2013 12:24
od Dugi
Díky! :palec nahoru:

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 4.1.2013 12:25
od Greene

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 4.1.2013 12:32
od Edemski
Greene píše:Uz jsem to daval tady http://www.kosmonautix.cz/viewtopic.php ... 709fd944d9
Jaj! Tak tam bych to nehledal 8-) Dík

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 4.1.2013 13:00
od Edemski
Na těch Technických souvislostech je fajn, jak přirovnávaj jednotlivé části k jednoduchým příkladům, z čeho vlastně konstruktéři vycházeli. Jsem právě dneska ráno na NG v 7:00 sledoval díl o Taipei 101, tak jsem to chtěl najít kolegyni architektce a našel raketoplán ;-)

Jinak je tam samozřejmě pár "technických nepřesností" (asi neodborný překlad / nepřemýšlí nad tím) jako např. rychlost zvuku 320 km/h ;-)

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 19.5.2013 19:07
od michalkolesa
Jak je řešeno oddělování pomocných raket a hlavní nádrže ?

Logicky aby to drželo pohromadě musí být nějaké pevné spojení a vzhledem k hmotnostem to asi nebude lepený spoj bílou kancelářskou lepící pastou nebo nějaké hadicové spojení.

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 19.5.2013 19:16
od Samo1995
SRB (Solid Rocket Boosters): urýchľovacie stupne na tuhé palivo raketoplánu pomáhali v prvých dvoch minútach štartu. Obidva mali pôsobivý výkon takmer 14 MN, dokopy teda 28 MN. Prierez stredového kanálu palivového zrna mal tvar jedenásťcípej hviezdy. Po ohorení cípov, zhruba v T +50 s po štarte, sa ťah motoru samovoľne znižoval. Motory mali priemer 3,8m, výšku 45,46m a vzletovú hmotnosť 590t. Po vyhorení paliva sa o oddelenie od zvyšku rakety postarala štvorica motorov, ktoré dostali urýchľovacie bloky do dostatočnej vzdialenosti od zvyšku stroja.
Citujem z mojej Kozmickej Strojovne. ;)

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 19.5.2013 19:33
od michalkolesa
Po vyhorení paliva sa o oddelenie od zvyšku rakety postarala štvorica motorov, ktoré dostali urýchľovacie bloky do dostatočnej vzdialenosti od zvyšku stroja.
tuto větu nechápu

Jak ty motory pracují je někde video nebo animace

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 19.5.2013 19:40
od vai777
Michale, chce to trošku hledat. Koneckonců i tady na fóru a na blogu je o principu funkce SRB mnoho zmínek.
A k tvé původní otázce- oddělování SRB i nádrže proběhlo pomocí pyrotechnických šroubů a v případě SRB se o dostatečnou vzdálenost od raketoplánu a ET postaraly malé raketové motorky.

Re: Technické souvislosti - raketoplán

Napsal: 19.5.2013 22:09
od Dugi
Čemu konkrétně na té větě nerozumíš? U špičky SRB byly malé motory, které odnesly motor dál od zbytku stroje.