Stránka 2 z 2

Re: Historie raketoplánů

PříspěvekNapsal: 12 dub 2018, 23:21
od KUBIWAN
Dobré zmínit. Jen rok byl 1981.
:-D :) ;)

Re: Historie raketoplánů

PříspěvekNapsal: 13 dub 2018, 11:40
od rhronza
KUBIWAN píše:Dobré zmínit. Jen rok byl 1981.
:-D :) ;)


Děkuji za upozornění :) . V roce 1979 jsem začal střední. Přenos ze startu poslouchal na Hlasu Ameriky v roce 1981. Už si nevzpomínám zda v přímém přenosu nebo záznamu.

Re: Historie raketoplánů

PříspěvekNapsal: 05 kvě 2018, 21:50
od KUBIWAN
Pokračování...

Do října roku 1971 firmy zapojené do fáze B se snažily vyřešit problém cen. Americká vláda dostala cenu o dost vyšší než, na kterou byla připravena. Provedením všech výše zmíněných možností na snížení ceny se i velikost orbiteru snížila, z 200 stop na 110 stop (z 60m na 33m).
Takže do konce roku 1971 byly změněny požadavky na raketoplán. Požadavek na nákldní prostor zůstal stejný, ale koncepce raketoplánu se změnila (výše detailněji popsáno). Systém musel sestávat z externí nádrže, která by “živila” hlavní motory raketoplánu, pak stroj musel mít urychlovací “boostery” buď na tuhé palivo, nebo na tekuté palivo s přetlakovým cyklem motoru. Tyto boostery se museli dát zachránit vylovením z oceánu.
Hodně do návrhu raketoplánu zasahovala i armáda. NASA požadovala nosnost 6,8 tun na orbitu ve výšce 320 km se starty z Floridy a armáda chtěla nosnost 18 tun na polární orbitu a starty z Vandenbergu. (dokážeme si i říci výhody a nevýhody těchto možností(kdyby byl zájem dovysvětlím i s tajnou armádní misí na polární dráhy))
NASA nakonec změnila názor na nosnost, protože chtěla vynášet moduly budoucí americké vesmírné stanice. Požadavek na nosnost se navýšil na 45 000 liber (20 500 kg).

https://www.flickr.com/photos/163682255@N05/39353472180/in/dateposted-public/
Koncepty raketoplánů

Re: Historie raketoplánů

PříspěvekNapsal: 06 kvě 2018, 22:08
od hulvath
A ten stupen co se mel vracet, mel byt pilotovany ?

Re: Historie raketoplánů

PříspěvekNapsal: 07 kvě 2018, 20:48
od KUBIWAN
Dobrý den,
v primárním materiálu, ze kterého čerpám se tato informace nevyskytuje, ale na různých vizualizacích atd. mají všechny "první stupně" kokpit. Čili si myslím, že ano. Taky tady máme finální raketoplán. Ten nemohl být nepilotovaný, z těchto informací vycházím. Kdyžtak sem připíši nějaké další informace. (jen ty první stupně odvozené od prvního stupně Saturnu V neměly být pilotované)

EDIT: mohl létat i nepilotovaně, ale měl kokpit pro 2 lidi (u koncepce DC-3)

Re: Historie raketoplánů

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2018, 19:58
od jregent
dnes CT2 v 21 hod
Raketoplán, má láska

Dokument USA. Opakování 24.5./ČT2 a 28.5./ČT2.

Re: Historie raketoplánů

PříspěvekNapsal: 21 kvě 2018, 21:05
od KUBIWAN
Právě koukám.
uvidíme... :) :-D

Re: Historie raketoplánů

PříspěvekNapsal: 12 srp 2019, 16:49
od Geo
12.srpna 1977 se raketoplán Enterprise pilotovaný Fredem Haisem oddělil od nosného Boeing-747 Jumbo a volně se snesl na přistávací dráhu. Překvapilo mne jak hladce a bezpečně vše proběhlo vzhledem ke vzdálenosti od směrovky :palec nahoru:
https://twitter.com/i/status/1160892636758257664

Re: Historie raketoplánů

PříspěvekNapsal: 13 srp 2019, 08:28
od Hawk
Raketoplán: Triumf a pád
https://www.csfd.cz/film/667591-raketop ... d/prehled/

Izolacni desticky uz opadaly z trupu pri prvnim startu Columbie v roce 1981.
Program raketoplanu uz chtel zrusit Clinton.