Stránka 1 z 2

Historie raketoplánů

Napsal: 31.3.2018 23:00
od KUBIWAN
Dobrý den,
rád bych v tomto tématu psal něco o raketoplánech. Dnes bych se snažil shrnout proč se vlatně začaly vyvíjet a napsat něco z ranných dob raketoplánů. Dobře se bavte :-)
(předem se omlouvám za případné pravopisné chyby)

Všem je asi dobře známo, že prvním raketoplánem byla Columbie, která poprvé odstartovala 12. dubna 1981 na 20. výročí startu Jurije Gagarina. Co ale tomuhle startu předcházelo?

Vesmírný raketoplán se měl vyvíjet jako levný dopravní prostředek pro cesty do vesmíru, který by “očistil” agenturu NASA od “předraženého” programu Apollo. Také měl nahradit svojí nízkou cenou “klasické rakety”, protože by byl znovupoužitelný. Ovšem doplatil na drahou údržbu.

Prvním raketoplánem, který se dostal do vesmíru (nad hranici 100km) byl americký stroj X-15. Ovšem X-15 neměl být jediným “okřídleným” projektem, který by se vydával do kosmu. Existoval také projekt amerického letectva Dyna-Soar, který však nebyl dokončen. Ještě před druhou světovou válkou v nacistickém Německu byl vyvíjen okřídlený suborbitální bombardér Silbervogel. Navrhoval ho rakušan Eugene Sänger. Ovšem nad tímto projektem dostal přednost projekt rakety V-2.

X-15
Silbervogel

Po úspěšném americkém přistání na Měsíci se rozpočet NASA hodně snižoval. Aby NASA udělala levný program, rozhodla se vsadit na znovupoužitelnost. 10. srpna 1968 vedoucí pilotovaných misí George Mueller poprvé vystoupil se znovupoužitelným “shuttlem”.

Snad se Vám úvod líbil. Už mám napsané i nějaké pokračování, ale chci to vydávat postupně.
Děkuji

Re: Historie raketoplánů

Napsal: 1.4.2018 0:03
od Dugi
Vítám tě na našem fóru a doufám, že se ti tu bude líbit.

Re: Historie raketoplánů

Napsal: 1.4.2018 17:47
od KUBIWAN
Pokračování...

Každým rokem klesal rozpočet NASA a nepomohl tomu ani nástup nového amerického prezidenta Nixona (nástup do funkce v lednu 1969). 30. října 1968 NASA podala požadavek pro letecké firmy, aby vyhotovily studii popisující prostředek, který by dokázal “sám o sobě” vzlétnout i přistát (Integral Launch and Reentry Vehicle). Dokonce i americké letectvo mělo zájem o takovýto prostředek pro své vojenské mise. Takže v únoru 1969 udělila NASA kontrakt firmám General Dynamics/ Convair, Lockheed, McDonnell Douglas a North American Rockwell.
Právě zájem armády se hodně podílel na tvorbě nové americké vesmírné lodi. Např. můžu zmínit vysokou nosnost a možnost startů na polární dráhy. Vzniklo mnoho návrhů od již zmíněných firem např. Star Clipper od firmy Lockheed nebo DC-3 (pojmenován po slavném letadle Douglas DC-3) od pana Maxe Fageta(North American Rockwell)(designoval i kapsli Mercury, Gemini i Apollo).

Deltaclipper - Lockheed

Re: Historie raketoplánů

Napsal: 1.4.2018 18:23
od Pospíšil
Určitě bych nechtěl snižoval tvé nadšení Kubiwane, ale poměrně hodně informací o historii a vývoji STS se lze dočíst v seriálu na kosmo.cz, kde jsou přepsány dobové články z L+K a detailni technický popis.
O vzniku pojednává tento díl: http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modl ... ts/lk0.htm
Další články tady: http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modl ... ts/sts.htm

Re: Historie raketoplánů

Napsal: 1.4.2018 18:31
od KUBIWAN
Děkuji za typ. Kouknu se na ty články, ale tady v tom bych chtěl pokračovat. Obdivuji raketoplány a vždycky jsem chtěl něco o nich napsat.(Mám už také hotové pokračování, tak bych to chtěl i zakončit). A rád bych sem přidal i obrázky, ale nejde mi to.
Ten článek co jste poslal popisuje vznik raketoplánů, když už byly plně v režii Rockwellu.(samozřejmě projdu i ostatní články) Já bych tady chtěl napsat něco z doby ještě před tím. (zatím budu psát o něčem trochu jiném)

Re: Historie raketoplánů

Napsal: 1.4.2018 19:28
od Dugi
Vkládání obrázků je jednoduché a návody najdeš v těchto vláknech:

Jak vkládat obrázky
Kam uploadovat obrázky

Re: Historie raketoplánů

Napsal: 2.4.2018 10:58
od KUBIWAN
Pokračování...

Tvorba nového kosmického prostředku byla rozdělena do 4 fází. Fáze A (výše) zahrnovala vybrání několika firem, aby vyhotovily studie, které by popisovaly koncept prostředku ILRV. Do fáze B by postoupily dvě firmy, které by se utkaly o kontrakt na vybudování jejich návrhu. Ve fázi C by už jedna firma vytvářela/designovala nový kosmický dopravní prostředek. Nakonec fáze D by zahrnovala výrobu, testování a operační provoz prostředku.
Do dalšího kola (fáze B) pro udělení kontraktu na výrobu další americké pilotované lodě se dostali Nort American Rockwell a McDonnell Douglas. Toto kolo zaneslo do projektu konkrétnější požadavky: dvoustupňový orbitální plně znovupoužitelný prostředek se schopností manévrovat až o 1 500 námořních mil (cca 2 800km)(při návratu), nákladní prostor o šířce 15 stop(4,57 m), délce 60 stop(18,29 m) a schopností nést až 15 000 lb (6 800 kg) nákladu, s kadencí startů 75 ročně a s dobou znovupoužití jednoho orbiteru za 14 dní. A samozřejmě, že NASA chtěla udržet co nejmenší cenu za start.
V létě roku 1970 se požadavky změnily. Z výše zmíněných 15 000 liber vzrostl požadavek na nosnost na 25 000 liber (11 340 kg)

Re: Historie raketoplánů

Napsal: 8.4.2018 15:15
od KUBIWAN
Pokračování...

Plně znovupoužitelný systém by zahrnovat nejméně 1 700 tunový “první stupeň”, který by byl poháněn nejméně 12 obřími motory. Tento stupeň by “na zádech” vynášel 380 tunový orbiter. Tato sestava by dosáhla rychlosti 7 000 mph (cca 11 270 km/h) oddělil by se první stupeň a za pomoci svých křídel by se vrátil zpět na místo startu. Orbiter by pak pokračoval do vesmíru a dosáhl by rychlosti 17 500 mph(cca 28 000 km/h - první kosmická rychlost). Tento orbiter by byl delší jak 200 stop (cca 60 m) a posazený na hřbetě prvního stupně by sestava dosahovala 276 stop (cca 85 m). Při vývoji něčeho takového je za potřebí vyvinout obří výkonné motory, které by byly použity jak pro první stupeň tak i pro orbiter. Musela být zvolena nejvýhodnější palivová směs, čili kyslík a vodík. Motor by měl být nejideálněji s uzavřeným cyklem, aby se využilo veškeré palivo. Samozřejmě, že se motory musely dát znovupoužít až padesátkrát. Toto se promítlo do konečného vývoje motorů SSME.

Re: Historie raketoplánů

Napsal: 11.4.2018 18:01
od KUBIWAN
Pokračování...

V první polovině roku 1971 si NASA uvědomila, že se sníženým rozpočtem nemůže ufinancovat vývoj takových strojů (stroje z fáze B, popsané dříve). Zvlášť když se v té době zvažoval projekt trvale obydlené vesmírné stanice. Proto se zrodilo několik dalších návrhů, např. posadit raketoplán na první stupeň, který by nebyl znovupoužitelný (např. 1. stupeň Saturnu V).
Zde se rozhodlo, že bude lepší pro zjednodušení a zlevnění projektu umístit palivové systémy (nádrže) vně raketoplánu - odpadne povinnost vést s sebou na orbitu velké nádrže(sníží se hmotnost samotného orbiteru) a odešlo se od plně znovupoužitelného systému. NASA dala přednost systému který bude levnější na vyvinutí, ale o trochu dražší :-) na provoz.
Také se rozhodlo použití motorů na pevné palivo, které nejsou zas tak efektivní, ale jsou levné. Ovšem byly méně spolehlivé a méně bezpečné. Když se jednou zapálí není možnost je vypnout. Dokonce si NASA dala pravidlo, že nikdy neposadí lidi na raketu poháněnou motory na pevné palivo. Ovšem musela od tohoto pravidla odstoupit. Na nespoleh pevných motorů doplatil raketoplán Challenger.
Nově požadovaná externí nádrž se dala odvodit od již existující S-IC (1.stupeň Saturnu V). Jeho výrobce Boeing dokonce navrhl nápad na okřídlenou verzi S-IC.

Re: Historie raketoplánů

Napsal: 12.4.2018 22:41
od rhronza
Připomínám dnešní významné výročí. Dne 12.dubna 1979 vzlétla Columbie k první misi STS-1 :tlesk: