Historie raketoplánů

Novinky o raketoplánech a jejich misích.
Uživatelský avatar
KUBIWAN
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 25
Reputace: 0
Registrován: 17.1.2017 20:07
Re: Historie raketoplánů

Příspěvek od KUBIWAN »

Dobré zmínit. Jen rok byl 1981.
:-D :) ;)
"Dinosauři vyhynuli, protože neměli kosmické programy. A pokud i my vymřeme kvůli tomu, že nemáme dostatečně kvalitní kosmické programy, zasloužili jsme si to."
Laurence Niven, autor sci-fi
Uživatelský avatar
rhronza
Uživatel v podmínce
Uživatel v podmínce
Příspěvky: 113
Reputace: -19
Registrován: 17.2.2015 9:07
Re: Historie raketoplánů

Příspěvek od rhronza »

KUBIWAN píše:Dobré zmínit. Jen rok byl 1981.
:-D :) ;)
Děkuji za upozornění :) . V roce 1979 jsem začal střední. Přenos ze startu poslouchal na Hlasu Ameriky v roce 1981. Už si nevzpomínám zda v přímém přenosu nebo záznamu.
„Definice šílenství je dělat stejnou věc znovu a znovu a očekávat jiné výsledky.“ Albert Einstein.
Uživatelský avatar
KUBIWAN
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 25
Reputace: 0
Registrován: 17.1.2017 20:07
Re: Historie raketoplánů

Příspěvek od KUBIWAN »

Pokračování...

Do října roku 1971 firmy zapojené do fáze B se snažily vyřešit problém cen. Americká vláda dostala cenu o dost vyšší než, na kterou byla připravena. Provedením všech výše zmíněných možností na snížení ceny se i velikost orbiteru snížila, z 200 stop na 110 stop (z 60m na 33m).
Takže do konce roku 1971 byly změněny požadavky na raketoplán. Požadavek na nákldní prostor zůstal stejný, ale koncepce raketoplánu se změnila (výše detailněji popsáno). Systém musel sestávat z externí nádrže, která by “živila” hlavní motory raketoplánu, pak stroj musel mít urychlovací “boostery” buď na tuhé palivo, nebo na tekuté palivo s přetlakovým cyklem motoru. Tyto boostery se museli dát zachránit vylovením z oceánu.
Hodně do návrhu raketoplánu zasahovala i armáda. NASA požadovala nosnost 6,8 tun na orbitu ve výšce 320 km se starty z Floridy a armáda chtěla nosnost 18 tun na polární orbitu a starty z Vandenbergu. (dokážeme si i říci výhody a nevýhody těchto možností(kdyby byl zájem dovysvětlím i s tajnou armádní misí na polární dráhy))
NASA nakonec změnila názor na nosnost, protože chtěla vynášet moduly budoucí americké vesmírné stanice. Požadavek na nosnost se navýšil na 45 000 liber (20 500 kg).


Koncepty raketoplánů
"Dinosauři vyhynuli, protože neměli kosmické programy. A pokud i my vymřeme kvůli tomu, že nemáme dostatečně kvalitní kosmické programy, zasloužili jsme si to."
Laurence Niven, autor sci-fi
hulvath
Re: Historie raketoplánů

Příspěvek od hulvath »

A ten stupen co se mel vracet, mel byt pilotovany ?
Uživatelský avatar
KUBIWAN
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 25
Reputace: 0
Registrován: 17.1.2017 20:07
Re: Historie raketoplánů

Příspěvek od KUBIWAN »

Dobrý den,
v primárním materiálu, ze kterého čerpám se tato informace nevyskytuje, ale na různých vizualizacích atd. mají všechny "první stupně" kokpit. Čili si myslím, že ano. Taky tady máme finální raketoplán. Ten nemohl být nepilotovaný, z těchto informací vycházím. Kdyžtak sem připíši nějaké další informace. (jen ty první stupně odvozené od prvního stupně Saturnu V neměly být pilotované)

EDIT: mohl létat i nepilotovaně, ale měl kokpit pro 2 lidi (u koncepce DC-3)
"Dinosauři vyhynuli, protože neměli kosmické programy. A pokud i my vymřeme kvůli tomu, že nemáme dostatečně kvalitní kosmické programy, zasloužili jsme si to."
Laurence Niven, autor sci-fi
jregent
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
Příspěvky: 277
Reputace: 18
Bydliště: Bystřice pH
Registrován: 13.6.2014 16:48
Re: Historie raketoplánů

Příspěvek od jregent »

dnes CT2 v 21 hod
Raketoplán, má láska

Dokument USA. Opakování 24.5./ČT2 a 28.5./ČT2.
Uživatelský avatar
KUBIWAN
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 25
Reputace: 0
Registrován: 17.1.2017 20:07
Re: Historie raketoplánů

Příspěvek od KUBIWAN »

Právě koukám.
uvidíme... :) :-D
"Dinosauři vyhynuli, protože neměli kosmické programy. A pokud i my vymřeme kvůli tomu, že nemáme dostatečně kvalitní kosmické programy, zasloužili jsme si to."
Laurence Niven, autor sci-fi
Geo
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 342
Reputace: 324
Registrován: 22.10.2016 14:09
Re: Historie raketoplánů

Příspěvek od Geo »

12.srpna 1977 se raketoplán Enterprise pilotovaný Fredem Haisem oddělil od nosného Boeing-747 Jumbo a volně se snesl na přistávací dráhu. Překvapilo mne jak hladce a bezpečně vše proběhlo vzhledem ke vzdálenosti od směrovky :palec nahoru:
https://twitter.com/i/status/1160892636758257664
Hawk
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
Příspěvky: 330
Reputace: 220
Registrován: 9.11.2018 11:04
Re: Historie raketoplánů

Příspěvek od Hawk »

Raketoplán: Triumf a pád
https://www.csfd.cz/film/667591-raketop ... d/prehled/

Izolacni desticky uz opadaly z trupu pri prvnim startu Columbie v roce 1981.
Program raketoplanu uz chtel zrusit Clinton.
Uživatelský avatar
Andy
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 493
Reputace: 810
Registrován: 14.8.2011 22:55
Kontaktovat uživatele:
Re: Historie raketoplánů

Příspěvek od Andy »

Nevím kam úplně s touhle otázkou a sem se tématem docela hodí - kdy naposled nějaký raketoplán vynesl nějaký satelit/družici na oběžnou dráhu? Po Challengeru to hodně omezili a v podstatě vyslali jen co mě z hlavy napadá Galileo, Magellan a HST (který asi nešly poslat klasickou raketou, protože desing už počítal se startem právě raketoplánem). Ví někdo?

Hmm, tak než jsem to dopsal, tak už jsem to našel. Takže se rád podělím, třeba to taky bude někoho zajímat:

https://rammb.cira.colostate.edu/dev/hi ... elated.htm
-----------------------------
Dare Mighty Things!
https://www.twitter.com/polar_andy_cz/
The cure for boredom is curiosity. There is no cure for curiosity.

Odpovědět

Zpět na „Raketoplány“