Vzpomínka na Challenger a Columbii

Novinky o raketoplánech a jejich misích.

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvekod Navi » 27 led 2016, 12:33

I kdyby se veškeré hypotetické oddělení povedlo, tak by raketoplán neměl absolutně šanci dostat se včas od explodujících SRB a ET.
Kolik času uběhlo od zaznamenání problému (uvolnění spodního úchytu SRB) po výbuch? Mám dojem, že se to vše odehrálo v jedné vteřině.
Uživatelský avatar
Navi
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 383
Registrován: 20 črc 2013, 18:45

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvekod Jardax » 27 led 2016, 12:53

Navi píše:I kdyby se veškeré hypotetické oddělení povedlo, tak by raketoplán neměl absolutně šanci dostat se včas od explodujících SRB a ET.
Kolik času uběhlo od zaznamenání problému (uvolnění spodního úchytu SRB) po výbuch? Mám dojem, že se to vše odehrálo v jedné vteřině.


Takhle katastroficke selhani je samozrejme neresitelne, ta myslenka byla spis obecna, smerem k moznosti preruseni startu pokud uz hori SRB.
Jardax
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 760
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvekod Adhara » 27 led 2016, 13:27

Navi píše:Kolik času uběhlo od zaznamenání problému (uvolnění spodního úchytu SRB) po výbuch? Mám dojem, že se to vše odehrálo v jedné vteřině.


O tom som písala vo svojom prvom príspevku. Po uvoľnení motora SRB zo spoja by sa už samozrejme nestihlo nič. Kamery však zaznamenávali plameň na boku SRB celých 13 sekúnd pred haváriou a to je už na pohľad dosť veľký prúser na zahájanie záchranného manévru (ak by nejaký bol možný).

Odhodenie celej zostavy aj s ET mi tiež napadlo, ale pripadá mi, že bez paliva (jedine snáď z RCS a OMS) odkázaný len na zotrvačnosť by toho asi orbiter veľa nezmohol.
Uživatelský avatar
Adhara
Zájemce o vesmír
Zájemce o vesmír
 
Příspěvky: 97
Registrován: 14 úno 2015, 19:24
Bydliště: Žiar nad Hronom

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvekod Jardax » 27 led 2016, 13:53

Orbiter je kluzak, takze muze v atmosfere aerodynamicky manevrovat a pokusit se pristat. Klidne na hladine, kdyz nebude jine vychodisko a nedosahne na KSC, posadka by se s nejvetsi pravdepodobnosti zachranila, i kdyz orbiter by byl zrejme fuc.
Ackoliv pokud by s nim na tu vodu moc netriskli, tak by mohl plavat. Koneckoncu je to hermeticka kosmicka lod, takze by se asi prevazil zadi pod vodu a cumak by mel zustat nad hladinou...

Aha, tady je to dobre a do detailu popsane, vcetne zmen provedenych po Challengeru:
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_abort_modes
Jardax
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 760
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvekod Adhara » 27 led 2016, 14:13

Jardax píše:Orbiter je kluzak, takze muze v atmosfere aerodynamicky manevrovat a pokusit se pristat. Klidne na hladine, kdyz nebude jine vychodisko a nedosahne na KSC, posadka by se s nejvetsi pravdepodobnosti zachranila, i kdyz orbiter by byl zrejme fuc.
Ackoliv pokud by s nim na tu vodu moc netriskli, tak by mohl plavat. Koneckoncu je to hermeticka kosmicka lod, takze by se asi prevazil zadi pod vodu a cumak by mel zustat nad hladinou...

Aha, tady je to dobre a do detailu popsane, vcetne zmen provedenych po Challengeru:
https://en.wikipedia.org/wiki/Space_Shuttle_abort_modes


Přibyl píše v knihe Den, kdy se nevrátila Columbia, že orbiter na morskej hladine vydrží, ale len určitú dobu.

Na tom odkaze, čo si mi dal, ma opäť zarazilo, že v schéme hneď na začiatku je RTLS ako možnosť časovo načrtnutý aj v čase PRED separáciou SRB. Přibyl tiež píše, že RTLS bol možný od 22. sekundy (teda nie od štartu, ako uvádzajú niektoré zdroje, ale stále ďaleko pred oddelením SRB, akoby to mohol zvládnuť aj Challenger).
Uživatelský avatar
Adhara
Zájemce o vesmír
Zájemce o vesmír
 
Příspěvky: 97
Registrován: 14 úno 2015, 19:24
Bydliště: Žiar nad Hronom

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvekod petrsida » 27 led 2016, 14:17

Obávám se, že oddělení orbiteru nebylo během chodu SRB vůbec technicky možné.

selhání motorů SSME během chodu SRB znamenalo aerodynamickou destrukci celé sestavy, nedovedu si představit, jak by při takovém rozložení sil nasekvenovali: vypnutí SSME, oddělení orbiteru, odlet nádrže s SRB od orbiteru a to vše tak, aby nebyl zasažen orbiter odlétající sestavou nádrže a SRB (ty by měly tendenci se točit kolem těžiště uprostřed) a aby nedošlo k destrukci závěsů SRB a výbuchu celé sestavy

orbiter by musel pokračovat rovně, o nějakém odlétnutí stranou se nedá vůbec uvažovat, v malé výšce by to aerodynamicky neustál

a jenom tak na okraj, zkuste si havárii Challengeru představit se scénářem odhození

je tam 14 s, vzniká na kamerách viditelný problém, 2 až 3 sekundy, než ho někdo zaznamená, 2 sekundy reakční doba, oddělení, do výbuchu zbývá nějakých 9 sekund, ale možná míň, síly by na načaté spoje šly jinak, to není ani zdaleka dost na to, aby orbiter minul tu ohnivou kouli, v okamžiku oddělení by zně byl pasivní projektil
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1579
Registrován: 27 led 2012, 23:17

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvekod TomasPribyl » 27 led 2016, 14:21

Adhara píše:Přibyl tiež píše, že RTLS bol možný od 22. sekundy (teda nie od štartu, ako uvádzajú niektoré zdroje, ale stále ďaleko pred oddelením SRB, akoby to mohol zvládnuť aj Challenger).


Přibyl v knize "Den, kdy se nevrátila Columbia" doslova píše: V případě selhání mezi 22. a 256. sekundou letu se uskutečňuje manévr RTLS (Return To Launch Site, návrat na místo startu), a to za předpokladu zachování celistvosti stroje. Po odhození motorů SRB ve 121. sekundě letu by se raketoplán obloukem začal vracet k pobřeží Floridy. Následuje vypnutí motorů SSME, odhození hlavní nádrže ET a v bezpečné vzdálenosti od raketoplánu její autodestrukce. Let by trval přibližně dvacet dvě minuty.

Je tam vysloveně uvedeno, že k oddělení motorů SRB dochází (v každém případě) ve 121. sekundě. RTLS od 22. sekundy je třeba v případě výpadku jednoho z motorů SSME krátce po startu: neletí se na oběžnou dráhu nebo přes Atlantik, ale bude se vracet na místo startu. Ale prostě je potřeba počkat do vyhoření SRB.
Uživatelský avatar
TomasPribyl
VIP uživatel
VIP uživatel
 
Příspěvky: 145
Registrován: 23 kvě 2012, 21:40

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvekod petrsida » 27 led 2016, 14:26

A ještě doplním, že v případě výpadku dvou motorů SSME to v době před úpravami znamenalo ztrátu stroje a posádky

doporučuji si ten odkaz na wiki prostudovat do detailů, vše to tam je, včetně diagramů možností a nemožností (ztráty posádky)

prostě zapomeňte na odhazování SRB, to prostě možné nebylo
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1579
Registrován: 27 led 2012, 23:17

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvekod Jardax » 27 led 2016, 14:32

To neni tak uplne pravda, selhani motoru SSME znamenalo destrukci orbiteru, ale nikoliv aerodynamickou. Slo o spoje mezi orbiterem a ET, ktere nebyly dimenzovany (pred Challengerem) na tak asymetricky tah, tedy plnou vahu orbiteru pri tahu SRB. Po havarii bylo spoustu detailu prepracovano, a to vcetne zesileni techto spojek.
Jediny zasadni problem je v sekvenci, protoze by bylo nutne odhazovat sestavu ET pod plnym tahem SSME, aby byly sily alespon trochu vyrovnane. Coz nevim zda bylo alespon teoreticky mozne.

SRB maji riditelne trysky, takze obzvlast pri spojene sestave s ET by s nimi ridici pocitac dokazal pomerne efektivne manevrovat.
Jardax
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 760
Registrován: 02 led 2015, 16:33

Re: Vzpomínka na Challenger a Columbii

Příspěvekod petrsida » 27 led 2016, 16:48

Jardax píše:To neni tak uplne pravda, selhani motoru SSME znamenalo destrukci orbiteru, ale nikoliv aerodynamickou. Slo o spoje mezi orbiterem a ET, ktere nebyly dimenzovany (pred Challengerem) na tak asymetricky tah, tedy plnou vahu orbiteru pri tahu SRB. Po havarii bylo spoustu detailu prepracovano, a to vcetne zesileni techto spojek.
Jediny zasadni problem je v sekvenci, protoze by bylo nutne odhazovat sestavu ET pod plnym tahem SSME, aby byly sily alespon trochu vyrovnane. Coz nevim zda bylo alespon teoreticky mozne.

SRB maji riditelne trysky, takze obzvlast pri spojene sestave s ET by s nimi ridici pocitac dokazal pomerne efektivne manevrovat.


A co jiného je asymetrie tahu a odporových sil vedoucí k rozpadu, než aerodynamická destrukce spojů? Hlavní problém byl, že 1 motor by nedokázal překonat aerodynamický odpor orbiteru, respektive by pak horní spoje byly namáhané nad rámec

ta "váha" totiž má hlavní složku v odporové síle


jediný zásadní problém byl v sekvenci - to si nemyslím, jinak by tato možnost minimálně po havárii Challengeru byla rozpracována a řešena, což nebyla
Uživatelský avatar
petrsida
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 1579
Registrován: 27 led 2012, 23:17

PředchozíDalší

Zpět na Raketoplány

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník