Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos
Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos
Jak by se to řešilo, kdyby bylo pořeba něco z ISS přivést na zem, když už nefungují americké raketoplány STS ?
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos
Je to prosté - když je potřeba na Zemi dopravit něco malého (řekněme pár kg) - využije se návratový modul lodi Sojuz, kterým se vrací i posádka. Pár drobností s sebou vzít mohou.
Větší věci, které se mají vrátit na Zemi se naloží do lodi Dragon - ta je totiž opatřená tepelným štítem a přečká bez problémů průchod atmosférou. Na Zemi dokáže dopravit z oběžné dráhy několik set kilogramů nákladu.
Větší věci, které se mají vrátit na Zemi se naloží do lodi Dragon - ta je totiž opatřená tepelným štítem a přečká bez problémů průchod atmosférou. Na Zemi dokáže dopravit z oběžné dráhy několik set kilogramů nákladu.
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos
a není Dragon ještě v "testovacím" režimu ?
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos
Dragon bude mať prvého marca už druhý ostrý štart (spx-2) Je to dokonca tu na fóre. Len treba trochu pohľadať.
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos
Už ne, svou testovací premiéru si odbyl v rámci mise Dragon C2+ už během loňského května. A už vloni v říjnu loď absolvovala plnohodnotný let ke stanici (mise SpX-1). Další start se chystá už na 1. března - mise SpX-2
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos
mě by zajímala jiná věc. Proč se někdo nezabýval řešením, v kterém by speciální nákladní lodě přilétaly s nákladem na vesmírnou stanici a po připojení, vyložení nákladu a částečném odpojení zbytečné motorové části by mohly tvořit novou část stavebnice stanice. Každé další cargo by bylo novým článkem, promyšlenou konstrukcí uzlů, vybavením a využitelností by stanice postupně rostla.
Je na této mylšence něco principielně špatně? Chápu, že Progressy se na to nehodí, muselo by to být o trochu větší cargo.
Je na této mylšence něco principielně špatně? Chápu, že Progressy se na to nehodí, muselo by to být o trochu větší cargo.
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos
Hlavním problémem je asi to, že by se musela změnit (čti zkomplikovat a tím pádem zdražit) konstrukce. Každá loď má určitou "trvanlivost" na kterou je konstruovaná. Třeba u Sojuzu je to tuším 250 dní od natankování nádrží. Pak už za ni výrobce neručí. V tomhle konkrétním případě jde o to, že se používá palivo, které může po delší době rozežrat stěny nádrže. Ale pěkně to ilustruje celou problematiku. Pokud by měly "vysloužilé" lodě po primární misi vytvořit nějakou novou stanici, musely by mít kromě jiného třeba i vylepšený protimeteorický štít i vrstvu odolávající kosmickému záření. Prostě aby mohly existovat déle než jen po dobu, na kterou byly původně vytvořeny. Navíc musíš počítat s tím, že by se na každou loď musel přidat jeden dokovací port. Ten primární, kterým se loď připojuje k ISS by se totiž využil na připojení k nové stanici. Ale aby se tato mohla dál rozšiřovat, jak píšeš, musela by mít každá loď ještě jeden průlez "vzadu". To znamená i naváděcí terče atd. Tím pádem by vzrostla hmotnost celé lodě, takže by se do ní vešlo méně nákladu - bylo by to méně ekonomické. Teď si všechny tyhle důvody sečti a zjistíš, že by nešlo jen o nějaké drobné úpravy, ale o masivní přestavbu, na jejímž konci by byla úplně jiná (mnohem dražší) loď, která by navíc vynesla méně nákladu.
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos
pravda, na tom něco bude. Pochopitelně by šlo o tak zásadní konstrukční změny, že by to asi celé nedávalo smysl. Navíc ta segmentace by nakonec byla asi příliš velká a tedy celé k ničemu.. No nic, asi jsem před 30ti lety příliš četl Karla Pacnera
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos
Nevadí, stačí se kdykoliv zeptat.
Jinak Karla Pacnera určitě doporučuju.
Jinak Karla Pacnera určitě doporučuju.