Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos

Novinky o dění na Mezinárodní vesmírné stanici
Odpovědět
michalkolesa
Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos

Příspěvek od michalkolesa »

Jak by se to řešilo, kdyby bylo pořeba něco z ISS přivést na zem, když už nefungují americké raketoplány STS ?
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos

Příspěvek od Dugi »

Je to prosté - když je potřeba na Zemi dopravit něco malého (řekněme pár kg) - využije se návratový modul lodi Sojuz, kterým se vrací i posádka. Pár drobností s sebou vzít mohou.
Větší věci, které se mají vrátit na Zemi se naloží do lodi Dragon - ta je totiž opatřená tepelným štítem a přečká bez problémů průchod atmosférou. Na Zemi dokáže dopravit z oběžné dráhy několik set kilogramů nákladu.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
michalkolesa
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos

Příspěvek od michalkolesa »

a není Dragon ještě v "testovacím" režimu ?
Uživatelský avatar
Samo1995
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1425
Reputace: 5
Registrován: 12.10.2012 22:42
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos

Příspěvek od Samo1995 »

Dragon bude mať prvého marca už druhý ostrý štart (spx-2) Je to dokonca tu na fóre. Len treba trochu pohľadať.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos

Příspěvek od Dugi »

Už ne, svou testovací premiéru si odbyl v rámci mise Dragon C2+ už během loňského května. A už vloni v říjnu loď absolvovala plnohodnotný let ke stanici (mise SpX-1). Další start se chystá už na 1. března - mise SpX-2
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
spotter
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 26
Reputace: 0
Registrován: 21.3.2013 21:18
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos

Příspěvek od spotter »

mě by zajímala jiná věc. Proč se někdo nezabýval řešením, v kterém by speciální nákladní lodě přilétaly s nákladem na vesmírnou stanici a po připojení, vyložení nákladu a částečném odpojení zbytečné motorové části by mohly tvořit novou část stavebnice stanice. Každé další cargo by bylo novým článkem, promyšlenou konstrukcí uzlů, vybavením a využitelností by stanice postupně rostla.
Je na této mylšence něco principielně špatně? Chápu, že Progressy se na to nehodí, muselo by to být o trochu větší cargo.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos

Příspěvek od Dugi »

Hlavním problémem je asi to, že by se musela změnit (čti zkomplikovat a tím pádem zdražit) konstrukce. Každá loď má určitou "trvanlivost" na kterou je konstruovaná. Třeba u Sojuzu je to tuším 250 dní od natankování nádrží. Pak už za ni výrobce neručí. V tomhle konkrétním případě jde o to, že se používá palivo, které může po delší době rozežrat stěny nádrže. Ale pěkně to ilustruje celou problematiku. Pokud by měly "vysloužilé" lodě po primární misi vytvořit nějakou novou stanici, musely by mít kromě jiného třeba i vylepšený protimeteorický štít i vrstvu odolávající kosmickému záření. Prostě aby mohly existovat déle než jen po dobu, na kterou byly původně vytvořeny. Navíc musíš počítat s tím, že by se na každou loď musel přidat jeden dokovací port. Ten primární, kterým se loď připojuje k ISS by se totiž využil na připojení k nové stanici. Ale aby se tato mohla dál rozšiřovat, jak píšeš, musela by mít každá loď ještě jeden průlez "vzadu". To znamená i naváděcí terče atd. Tím pádem by vzrostla hmotnost celé lodě, takže by se do ní vešlo méně nákladu - bylo by to méně ekonomické. Teď si všechny tyhle důvody sečti a zjistíš, že by nešlo jen o nějaké drobné úpravy, ale o masivní přestavbu, na jejímž konci by byla úplně jiná (mnohem dražší) loď, která by navíc vynesla méně nákladu.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
spotter
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 26
Reputace: 0
Registrován: 21.3.2013 21:18
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos

Příspěvek od spotter »

pravda, na tom něco bude. Pochopitelně by šlo o tak zásadní konstrukční změny, že by to asi celé nedávalo smysl. Navíc ta segmentace by nakonec byla asi příliš velká a tedy celé k ničemu.. No nic, asi jsem před 30ti lety příliš četl Karla Pacnera :D
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Proč lodě ruské Progress a evropské AVT schořívávají v atmos

Příspěvek od Dugi »

Nevadí, stačí se kdykoliv zeptat.

Jinak Karla Pacnera určitě doporučuju. :palec nahoru:
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij

Odpovědět

Zpět na „ISS“