Všeobecné otázky

Novinky o dění na Mezinárodní vesmírné stanici

Re: Všeobecné otázky

Příspěvekod Vaclavik » 12 dub 2016, 14:19

otaznick píše:Chtěl bych se zeptat, jak se za těch 10-15 let změnil výkon fotovoltaických panelů? Uvažuje se do budoucna o jejich nahrazení, nebo případně doplnění? I když vzhledem k stávajícímu zajištění provozu do roku 2024 to asi vypadá spíš na dožití. :?


Samozřejmě se změnil, resp. klesl. Je to způsobeno mnoha vlivy, např. teplotou a zřením (zejména UV), mikrometeoroidy, kontaminace spalinami, atomárním kyslíkem apod. Některé tyto vlivy jde potlačit/omezit, některé nikoli. Obecně platí, že se na družici instalují fotovoltaické články s celkovým výkonem o 15-20 % vyšším než je požadováno. Roli hrají také inženýrské vstupy jako délka mise, kvalita propojení jednotlivých článku, optická stabilita ochranného skla a další faktory. U ISS je v zásadě přebytek elektrické energie. Silové rozvody jsou stavěny na 160 V, takže při přebytku energie je tato přeměněna na teplo a vyzářena to okolního prostoru. Proto je u každé dvojice fotovoltaických panelů panel radiátoru. Mimochodem nejvíce tepla na ISS vzniká z elektroniky a energetických rozvodů a to platí v podstatě pro jakýkoli umělý kosmický objekt. Energetický systém ISS je tedy velmi dobře dimenzován i s ohledem na to, že se přesně nevědělo, jaké vědecké vybavení bude na palubě a jaká bude jeho spotřeba. Pro případ, že by bylo nutné odebírat více energie, než dodávají fotovoltaické panely, tak toto jsou schopny kompenzovat palubní akumulátorové baterie. Ty také zásobují stanici v době, kdy je ve stínu Země. Stanice tak bude mít dostatek elektrické energie i v době možných prodloužení do roku 2028, resp 2030.
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
 
Příspěvky: 639
Registrován: 09 led 2013, 16:26

Re: Všeobecné otázky

Příspěvekod Wopat » 12 dub 2016, 14:38

Michale, když už jsi to tak hezky popsal (za což děkujeme :) ) byl bys, prosím, schopen přidat i nějaké info o těch bateriích? Konkrétně by mě nejvíce zajímalo kde jsou umístěny, jaká je jejich kapacita a životnost a možnosti jejich výměny.
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.
Uživatelský avatar
Wopat
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 3741
Registrován: 08 srp 2012, 18:37
Bydliště: Ostrava

Re: Všeobecné otázky

Příspěvekod Vaclavik » 12 dub 2016, 15:01

Wopat píše:Michale, když už jsi to tak hezky popsal (za což děkujeme :) ) byl bys, prosím, schopen přidat i nějaké info o těch bateriích? Konkrétně by mě nejvíce zajímalo kde jsou umístěny, jaká je jejich kapacita a životnost a možnosti jejich výměny.


Zrovna toto téma vyučuji minulý a tento týden na ČVUT :) Akumulátorové baterie jsou umístěny hned u fotovoltaických panelů. Jde o cca 7,5tunovou bílou krabici v příhradové konstrukci, konkrétně v P4, P6, S4 a S6. Každá z těchto krabic obsahuje 12 akumulátorových jednotek, 6 řídících jednotek pro nabíjení a vybíjení akumulátorů, dvě distribuční jednotky, dva usměrňovače + systém odvodu tepla. Každý z akumulátorových jednotek obsahuje 36 nikl-metal hydridových akumulátorů. Nominální napětí jednotlivých článků je 1,1 - 1,5 V. Plánovaná životnost prvků energetického systému je 15 let, u akumulátorových baterií je to cca 8 let. Obměna baterií na ISS je běžná věc zajišťována STS a nyní Dragonem.
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
 
Příspěvky: 639
Registrován: 09 led 2013, 16:26

Re: Všeobecné otázky

Příspěvekod Vaclavik » 12 dub 2016, 15:09

Dodám ještě to, co je snad jasné. Všechny rozvody jsou stejnosměrné. Na primáru je to 133-177 V, což je technologické maximum. Provozní maximum je výše zmíněných 160 V. Silové rozvody jsou následně v rozmezí 123-126 V s ideálem na 124,5 V. Následuje pak transoframce napětí na nižší a několikalinkové vedení u amerických modulů, případně přivedení silové linky do modulu a následné tranformace a distribuce uvnitř, což platí pro ne-US moduly.
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
 
Příspěvky: 639
Registrován: 09 led 2013, 16:26

Re: Všeobecné otázky

Příspěvekod Dugi » 12 dub 2016, 22:52

Wow, paráda, moc díky za super rozbor! :palec nahoru:
------------------------

Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 20294
Registrován: 23 říj 2009, 14:36
Bydliště: Jihlava

Re: Všeobecné otázky

Příspěvekod Vaclavik » 13 dub 2016, 14:57

Dugi píše:Wow, paráda, moc díky za super rozbor! :palec nahoru:


Kdo by chtěl vědět více, tak nechť si zapíše předmět Kosmické systémy na Ústavu letadlové techniky Fakulty strojní ČVUT, viz https://kos.fs.cvut.cz/synopsis/2221216
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
 
Příspěvky: 639
Registrován: 09 led 2013, 16:26

Re: Všeobecné otázky

Příspěvekod marcellino4 » 08 kvě 2016, 00:18

Ahojte vsetci,

opat ma napadla jedna zaujimava otazka tykajuca sa palivoveho systemu ISS. Neviem ci sa o tom uz niekedy diskutovalo, ak ano tak mozno odpoved pride velmi rychlo. Kazdopadne otazka, ako to je so skladovanim pohonnych latok vo Zvezde?

Mam na mysli napr ako dlho mozu byt v nadrziach Zvezdy? Ked Sojuz a aj Progress mozu operovat na orbite prave 1/2 roka kvoli agresivite pohonnych latok, tak uvazujem spravne ak si myslim ze palivo precerpavane do Zvezdy je ine?

Este ma napada ako to bude s Naukou, ked sa k nej pripoji Progress tak bude mozne precerpat palivo cez Nauku do Zvezdy? To by bolo asi uz moc komplikovane vsak?

Pokial viem tak Pris a Poisk na precerpavanie pohonnych latok nie su prisposobene. Zarja mala palivo vo svojich velkych nadrziach, a udajne bola schopna prijmat palivo z Progressov pripojenych z miesta kde je dnes Rassvet. Ale Rassvet uz taku moznost nema pokial viem (aj ked tam su pripojene Sojuzy, aspon povacsinu casu). Teroreticky by vedela Zajra skladovat a precerpavat pohonne latky z/do Zvezdy?

Mozno by sa jej nadrze mohlo hodit vyuzivat ako skladovacie priestory ak by musely Progressy dlhodobejsie vyjst z prevadzky...ale niekde som cital, ze Zajra je uz len "prazdny" a funkcne udrziavany na minimalnej urovni zataze. Asi preto aby tak bola jej zivotnost maximalne predlzovana. Cital som ze vela jej sucasti bolo demontovanych v ramci moznosti, ale o palivovom systeme som sa uz nedocital. Napokon Nauka bola povodne zaloha pre Zajru, tak mozno principy palivovej logistiky budu obdobne.

Nuz, predostrel som par zaujimavych palivovych dotazov. Asi budeme mat o com diskutovat...kto vie :)
marcellino4
Zájemce o vesmír
Zájemce o vesmír
 
Příspěvky: 76
Registrován: 22 črc 2012, 22:10

Předchozí

Zpět na ISS

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník