Expedice 57

Novinky o dění na Mezinárodní vesmírné stanici

Re: Expedice 57

Příspěvekod Vaclavik » 13 říj 2018, 17:37

Wopat píše:Všechny čtyři bloky prvního stupně byly nalezeny. Tak snad bude vyšetřování rychlé.
Zdroj


V neděli budou dopraveny do CSKB Progress v Samaře.
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
 
Příspěvky: 855
Registrován: 09 led 2013, 17:26

Re: Expedice 57

Příspěvekod tonda » 13 říj 2018, 18:30

Pánové.mám dotaz.V případě,kdy již bude odhozen aerodynamický kryt a dojde na raketě k anomálii,čím bude loď oddělena od havarujícího nosiče?Použije se hlavní nebo záložní motor lodi Sojuz?Nebo jsou ještě jiné prostředky?Děkuji za odpověď.
tonda
Vesmírný průzkumník
Vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 229
Registrován: 05 zář 2012, 08:00
Bydliště: Světlá n.S.

Re: Expedice 57

Příspěvekod Wopat » 13 říj 2018, 19:38

tonda píše:Pánové.mám dotaz.V případě,kdy již bude odhozen aerodynamický kryt a dojde na raketě k anomálii,čím bude loď oddělena od havarujícího nosiče?Použije se hlavní nebo záložní motor lodi Sojuz?Nebo jsou ještě jiné prostředky?Děkuji za odpověď.

Loď bude oddělena mechanismem, který ji drží, a který ji normálně odděluje při uvedení na oběžnou dráhu. Ať už to jsou pyropatrony nebo pružiny nebo něco jiného. Motor(y) jsou následně použity pro získání bezpečné vzdálenosti od nosiče. A jelikož má hlavní motor větší tah, tipnul bych, že se použije ten. Nebo možná lze použít hlavní i záložní motory najednou a možná pomáhají i orientační trysky. Nevím. Ale určitě je k bezpečné separaci využito pohonu Sojuzu.

Jen pro úplnost, Sojuz během startu používá tři způsoby přerušení letu:

1) Na rampě a až do okamžiku těsně před odpojením postranních bloků se používá záchranná věžička, která má dostatečný tah, aby loď rychle dostala od rakety i v hustých vrstvách atmosféry, kde by motor(y) Sojuzu nestačil(y). Tato situace nastala na rampě u Sojuzu T-10-1 v roce 1983.

2) Od okamžiku oddělení záchranné věžičky až do oddělení aerodynamického krytu, tzn. během práce středového stupně, se používají motory RDG na aerodynamickém krytu. Tato situace nastala teď u Sojuzu MS-10.

3) Po oddělení aerodynamického krytu má Sojuz dostatečnou sílu na to, aby od rakety unikl sám pomocí svého vlastního pohonu. Toho bylo využito při misi Sojuz 18-1 v roce 1975.
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.

Obrázek
Uživatelský avatar
Wopat
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 4042
Registrován: 08 srp 2012, 19:37
Bydliště: Ostrava

Re: Expedice 57

Příspěvekod Vaclavik » 13 říj 2018, 19:41

tonda píše:Pánové.mám dotaz.V případě,kdy již bude odhozen aerodynamický kryt a dojde na raketě k anomálii,čím bude loď oddělena od havarujícího nosiče?Použije se hlavní nebo záložní motor lodi Sojuz?Nebo jsou ještě jiné prostředky?Děkuji za odpověď.


Jsou dvě možnosti podle výšky, resp. rychlosti jakou v dané chvíli má sestava nosné rakety a kosmické lodě. V prvním případě se rozděluje Sojuz mezi servisní a návratovou sekcí. Tento případ nouzového oddělení vyžaduje, aby byl předtím vypnut motor na nosné raketě. O oddělení a vzdálení se postará pět pružinových zámků jištěných dvěma pyrotechnickými šrouby. Pokud bude potřeba může pomoct některý z pěti malých motorků na peroxid vodíku. Servisní sekce zůstává spojena s nosnou raketou, návratová sekce je spojena s orbitální a následně se po několika desítkách sekund rozdělí a probíhá klasické přistání. Ve druhém případě dochází ke klasickému oddělení Sojuzu jako při normální navedení na oběžnou dráhu.

K příspěvku Wopata - těch záchranných procedur jsou čtyři (1A, 1B, 2 a 3), resp. šest (1A, 1A', 1B, 2, 3A a 3B).
Naposledy upravil Vaclavik dne 13 říj 2018, 19:49, celkově upraveno 1
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
 
Příspěvky: 855
Registrován: 09 led 2013, 17:26

Re: Expedice 57

Příspěvekod Wopat » 13 říj 2018, 19:45

Díky za doplnění.

Vaclavik píše:K příspěvku Wopata - těch záchranných procedur jsou čtyři (1A, 1B, 2 a 3), resp. šest (1A, 1A', 1B, 2, 3A a 3B).
No dokonce :-D Já jsem to rozdělil na tři vzhledem ke způsobu oddělení od rakety. Předpokládám, že další způsoby už budou podkategorie tří výše uvedených. Nebo se mýlím?
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.

Obrázek
Uživatelský avatar
Wopat
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 4042
Registrován: 08 srp 2012, 19:37
Bydliště: Ostrava

Re: Expedice 57

Příspěvekod Vaclavik » 13 říj 2018, 19:51

Wopat píše:Díky za doplnění.

Vaclavik píše:K příspěvku Wopata - těch záchranných procedur jsou čtyři (1A, 1B, 2 a 3), resp. šest (1A, 1A', 1B, 2, 3A a 3B).
No dokonce :-D Já jsem to rozdělil na tři vzhledem ke způsobu oddělení od rakety. Předpokládám, že další způsoby už budou podkategorie tří výše uvedených. Nebo se mýlím?


Ano dalo by se říct při jistém zjednodušení, že jde o podkategorie těch tří co jsi uvedl.
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
 
Příspěvky: 855
Registrován: 09 led 2013, 17:26

Re: Neuspešny štart Sojuz MS-10

Příspěvekod Dugi » 13 říj 2018, 21:55

Díky moc za obrázek, argusi!
S dovolením tohle vlákno sloučím s diskusí ve vlákně, kde už debata na tohle téma probíhá.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
 
Příspěvky: 21844
Registrován: 23 říj 2009, 15:36
Bydliště: Jihlava

Re: Expedice 57

Příspěvekod Snoopy » 14 říj 2018, 11:40

V jedné ze zpráv k nouzovému přistání Sojuzu MS-10 použil TASS následující záběr startu Obrázek

Příjde mi nezvyklý a kouzelný, tak sdílím... ;)
Uživatelský avatar
Snoopy
Zkušený vesmírný průzkumník
Zkušený vesmírný průzkumník
 
Příspěvky: 332
Registrován: 05 srp 2012, 11:23

Re: Expedice 57

Příspěvekod Vaclavik » 14 říj 2018, 14:30

Roskosmos na Twitteru naznačil, že by Alexej Ovčinin a Nick Hague mohli v „brzké době“ letět na ISS.
Uživatelský avatar
Vaclavik
VIP uživatel
VIP uživatel
 
Příspěvky: 855
Registrován: 09 led 2013, 17:26

Re: Expedice 57

Příspěvekod Wopat » 14 říj 2018, 16:34

D. Rogozin hned po incidentu říkal, že by to mohlo být na jaře. Je ale jasné, jakou váhu může mít takové prohlášení v takové situaci, kdy se neví nic o tom, kdy poletí další Sojuz, jestli se ISS podaří udržet trvale obydlenou, jak se bude hýbat s budoucími posádkami atd. Každopádně je fajn, že to zaznívá znova a tentokrát už nejspíš s větší váhou, a ti dva smolaři nepřijdou o misi.
The difficult we do immediately. The impossible takes a little longer.

Obrázek
Uživatelský avatar
Wopat
Zkušený vesmírný veterán
Zkušený vesmírný veterán
 
Příspěvky: 4042
Registrován: 08 srp 2012, 19:37
Bydliště: Ostrava

PředchozíDalší

Zpět na ISS

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 3 návštevníků