Expedice 43
-
- Znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 958
- Reputace: 3
- Bydliště: Sušice
- Registrován: 7.10.2011 10:25
Re: Expedice 43
ISS by přece měla mít vlastní motory. Pokud je z nějakého důvodu použít nejde, tak by to asi byl problém motory na Dragonu jsou prý pro daný účel příliš silné a divoké. Na druhou stranu, jak už jsem psal, nijak to nehoří, klidně to může zastat další Progress. Jestli na to třeba Sojuzy mají palivo to nevím, ale sotva, ani nevím zda jde do Sojuzu natankovat z nádrží ISS, příp. jestli jeho motory by pak byly považovány za dost spolehlivé pro návratový manévr.
Ale vrtá mi hlavou něco jiného. Motorová sekce je (alespoň podle nějakých popularizačních schémátek co jsem našel) stejná na Sojuzech jako na Progressech...
Ale vrtá mi hlavou něco jiného. Motorová sekce je (alespoň podle nějakých popularizačních schémátek co jsem našel) stejná na Sojuzech jako na Progressech...
-
- Znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 958
- Reputace: 3
- Bydliště: Sušice
- Registrován: 7.10.2011 10:25
Re: Expedice 43
Ha, koukám, že už to napsali jiní.
- Agamemnon
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1162
- Reputace: 23
- Bydliště: Nemecko
- Registrován: 10.6.2013 18:20
Re: Expedice 43
dragon to urobiť nemôže a nemá to nič s motormi... cbm na to nie je stavané a nevydržalo by to pravdepodobne (plus, ak si spomínam dobre, tak je to ešte aj v zlom uhle)
Per aspera ad astra [42]
- fretka323
- Inženýr kosmonautiky
- Příspěvky: 1034
- Reputace: 3
- Bydliště: Orlová
- Registrován: 18.6.2014 20:41
Re: Expedice 43
Najednou se jim to všechno bortí... Nevěřím, že by to byla lidská konstrukční chyba (např. jak akcelerometr na Protonu). To prostě ani v Rusku nejde toho tolik najednou zničit. Pokud by to nevyšlo (resp. další zážeh) viděl bych to na výstup a pořádné focení Progressu i tam, kam to bez šroubováku nejde. Ale pustit někoho s ostrým nářadím k nádržím s hydrazinem, to asi nevyjde...
K tomu Dragonu - špatný úhel to je. I kdyby natočili stanici, těžiště jim asi bude lítat krapet mimo. Ale CBM bych do toho netahal - vždyť když popostrkuje ATV, Sojuz či Progress tak stejně tlačí od Zvezdy - přes 3 páry CBM.
K tomu Dragonu - špatný úhel to je. I kdyby natočili stanici, těžiště jim asi bude lítat krapet mimo. Ale CBM bych do toho netahal - vždyť když popostrkuje ATV, Sojuz či Progress tak stejně tlačí od Zvezdy - přes 3 páry CBM.
Klidně mne oslovujte Radim.
Re: Expedice 43
To sice jo, ale tehdy jde tlak v ose CBM - jenže vzhledem k místu připojení Dragonu je to bylo trochu zešikma.
- Raul
- Zkušený vesmírný badatel
- Příspěvky: 777
- Reputace: 1
- Bydliště: Ústí nad Orlicí ... Jméno : Radovan Kubrt ... Email: [email protected]
- Registrován: 11.6.2012 9:41
Re: Expedice 43
CBM drží 16 šroubů, které musí udržet atmosférický tlak na prstenec o vnitřním průměru 1.8m, tedy cca 257kN v tahu.
Progress provádí ISS reboost osmi korekčními motorky - v tomto případě byl v plánu např. celkový tah kolem 820N. (dV 1,64 m/s za 901 vteřin)
Nemám tedy pocit, že by pro CBM měla být jakýkoliv problém taková síla v radiálním směru.
Dragon na pozici Harmony nadir je podle mne čistě hypoteticky schopen vyvinout podobný tah směrem k těžišti stanice dvěma Draco motorky o tahu 400N + další upravující vektor tahu směrem do těžiště stanice. Samozřejmě s odpovídajícím natočením stanice.
Je to spíš ale otázka řídicího systému.
Jinak další pokus o zážeh Progressu proběhne v pondělí a to pouze čtyřmi motorky.
Progress provádí ISS reboost osmi korekčními motorky - v tomto případě byl v plánu např. celkový tah kolem 820N. (dV 1,64 m/s za 901 vteřin)
Nemám tedy pocit, že by pro CBM měla být jakýkoliv problém taková síla v radiálním směru.
Dragon na pozici Harmony nadir je podle mne čistě hypoteticky schopen vyvinout podobný tah směrem k těžišti stanice dvěma Draco motorky o tahu 400N + další upravující vektor tahu směrem do těžiště stanice. Samozřejmě s odpovídajícím natočením stanice.
Je to spíš ale otázka řídicího systému.
Jinak další pokus o zážeh Progressu proběhne v pondělí a to pouze čtyřmi motorky.
Re: Expedice 43
Aspoň že tak.
Re: Expedice 43
Na mail mi dorazila zpráva od jednoho našeho čtenáře, cituji:
Podle ruských zdrojů ze dne 18. května 2015 dospěla státní komise pověřená zjištěním příčin katastrofy nákladní kosmické lodi Progress M - 27M k předběžnému závěru: Nehodou s největší pravděpodobností zapříčinilo selhání třetího stupně nosné rakety Sojuz 2.1a. Bohužel se odborníkům dosud nepodařilo vyjasnit, co z technického hlediska za selháním třetího stupně v závěrečných okamžicích jeho práce bezprostředně stojí. Ruští znalci pracují v současnosti s dvěma možnými příčinami, které považují za nejpravděpodobnější. První domněnka předpokládá, že letové namáhání stupně překročilo jeho konstrukční pevnost, přičemž se porušila těsnost nádrží a zbytky paliva a okysličovadla odmrštily při expanzi nákladní kosmickou loď na dráhu o 40 kilometrů vyšší, než bylo plánováno. Druhou teorií je, že v průběhu výroby nádrží okysličovadla i paliva nebyl dodržen předepsaný technologický postup, což se projevilo roztržením jak nádrže kerosinu, tak kapalného kyslíku po ukončení práce raketových motorů nosiče. Rozpínající se látky pak měly na Progress stejný vliv, jako v případě první hypotézy. Nákladní loď obdržela mohutný strkanec, který ji jednak roztočil, jednak navedl na dráhu značně odlišnou od vypočtené. (Masivní zbytek třetího stupně nosné rakety naopak začal planetu obíhat po dráze o 20 kilometrů nižší.) Za nehodu prý v žádném případě nemůže vlastní motorová jednotka třetího stupně nosné rakety. Pravděpodobně ale již Rusové zavrhli třetí možnou příčinu havárie, kdy se měl Progress oddělit dříve, než bylo stanoveno, a dosud pracující stupeň pak do něj měl narazit.
Z formulace ruských zpráv je zřejmé, že odborníci nemají dostatek telemetrických dat pro jednoznačné stanovení příčin katastrofy. Komise má za úkol vypracovat závěrečnou zprávu do 22. května 2015. Práci výboru by mělo napomoci i modelování situace na třetím stupni na pozemních zařízeních u výrobce rakety.
Podle již dříve sdělených informací se řídící středisko (CUP) pokusilo nákladní kosmickou loď Progress M-27M řídit, ale veškeré snahy byly marné, protože se nezdařilo zastavit rotaci objektu ani tím, že bylo spotřebováno veškeré palivo pro manévrovací motorky. Pro start následujícího Progressu M-28M naplánovaného na 3. červenec 2015 bude použito jiné nosné rakety (Sojuz U), aby se vyloučila možnost nehody způsobené zatím neznámou konstrukční či výrobní chybou nosiče typu Sojuz 2.1a.
Podle ruských zdrojů ze dne 18. května 2015 dospěla státní komise pověřená zjištěním příčin katastrofy nákladní kosmické lodi Progress M - 27M k předběžnému závěru: Nehodou s největší pravděpodobností zapříčinilo selhání třetího stupně nosné rakety Sojuz 2.1a. Bohužel se odborníkům dosud nepodařilo vyjasnit, co z technického hlediska za selháním třetího stupně v závěrečných okamžicích jeho práce bezprostředně stojí. Ruští znalci pracují v současnosti s dvěma možnými příčinami, které považují za nejpravděpodobnější. První domněnka předpokládá, že letové namáhání stupně překročilo jeho konstrukční pevnost, přičemž se porušila těsnost nádrží a zbytky paliva a okysličovadla odmrštily při expanzi nákladní kosmickou loď na dráhu o 40 kilometrů vyšší, než bylo plánováno. Druhou teorií je, že v průběhu výroby nádrží okysličovadla i paliva nebyl dodržen předepsaný technologický postup, což se projevilo roztržením jak nádrže kerosinu, tak kapalného kyslíku po ukončení práce raketových motorů nosiče. Rozpínající se látky pak měly na Progress stejný vliv, jako v případě první hypotézy. Nákladní loď obdržela mohutný strkanec, který ji jednak roztočil, jednak navedl na dráhu značně odlišnou od vypočtené. (Masivní zbytek třetího stupně nosné rakety naopak začal planetu obíhat po dráze o 20 kilometrů nižší.) Za nehodu prý v žádném případě nemůže vlastní motorová jednotka třetího stupně nosné rakety. Pravděpodobně ale již Rusové zavrhli třetí možnou příčinu havárie, kdy se měl Progress oddělit dříve, než bylo stanoveno, a dosud pracující stupeň pak do něj měl narazit.
Z formulace ruských zpráv je zřejmé, že odborníci nemají dostatek telemetrických dat pro jednoznačné stanovení příčin katastrofy. Komise má za úkol vypracovat závěrečnou zprávu do 22. května 2015. Práci výboru by mělo napomoci i modelování situace na třetím stupni na pozemních zařízeních u výrobce rakety.
Podle již dříve sdělených informací se řídící středisko (CUP) pokusilo nákladní kosmickou loď Progress M-27M řídit, ale veškeré snahy byly marné, protože se nezdařilo zastavit rotaci objektu ani tím, že bylo spotřebováno veškeré palivo pro manévrovací motorky. Pro start následujícího Progressu M-28M naplánovaného na 3. červenec 2015 bude použito jiné nosné rakety (Sojuz U), aby se vyloučila možnost nehody způsobené zatím neznámou konstrukční či výrobní chybou nosiče typu Sojuz 2.1a.
Re: Expedice 43
Už zítra nás čeká na ISS další výrazný krok k příletu pilotovaných soukromých kosmických lodí. Zásobní modul PMM (Leonardo) bude s pomocí staniční robotické paže přemístěn ze spodního uzlu modulu Unity na přední uzel modulu Tranquility.
Scott Kelly a Terry Virts už hermeticky dnes uzavřou průlez do modulu a pokud půjde vše dobře, otevřou jej zase 28. května, až bude PMM na svém novém místě.
Scott Kelly a Terry Virts už hermeticky dnes uzavřou průlez do modulu a pokud půjde vše dobře, otevřou jej zase 28. května, až bude PMM na svém novém místě.