Já si myslím, že ESA momentálně doplácí na to, že v minulých letech tak trochu "zaspala" co se PR vlastního umu týče. NASA dokázala zachytit rozvoj nových technologií a způsobů komunikace - rychle obsadila YouTube, později sociální sítě.
ESA to pár let trvalo, ale objektivně musím uznat, že udělala velký pokrok vpřed. Jsem trochu (možná profesně) zatížený na videa a moc se mi líbí spoty, které se na ESA TV pouští třeba před starty raket. Je to pěkně zpracované a pokud se nemýlím, tak to dřív tak nebylo. Chce to zkrátka pokračovat v dobře nastartované práci, nestydět se pochlubit svými úspěchy. Tak trochu se inspirovat od NASA - u nich se mi moc líbí videa, která ukazují pohled za oponu. Dám příklad - chystá se nějaká sonda a NASA udělá před jejím startem několik videí, která se věnují její stavbě. Vzpomeňme si třeba na videa ze stavby Curiosity, nebo JWST.
Myslím si, že pokud by něco podobného udělala ESA, tak by jí to určitě přihrálo bonusové body. Chystá se JUICE a taková možnost by se měla využít.
Další věc, která se mi u NASA hodně líbí je to, že dělá videa, kterým já osobně přezdívám "laická". Třeba série Mars in a minute - krátká kreslená videa, která SROZUMITELNOU FORMOU podávají nějakou problematiku tak, aby tomu rozuměl opravdu každý. Ta videa jsou sice zjednodušená, ale fakticky přesná. Ve vlákně o JWST jsem psal třeba o
videu, které popisuje výhody sledování v infraspektru. Má to vtip, nadsázku, zaujme to. To je skvělá cesta, jak pro kosmonautiku získat děti a nižší stupeň ZŠ.
Ale znovu opakuju, že ESA udělala za poslední roky opravdu velký pokrok vpřed.