Sojuz na Kourou
Napsal: 19.1.2012 14:37
Pilotované lety raketou Sojuz
ESA si při rozhodnutí zakoupit licenci na ruské rakety Sojuz dlouho dělala naděje na pilotované lety ze svého kosmodromu v Kourou. Po raketách chtěla zakoupit licence i na kosmické lodě Sojuz podobně, jako to udělali Číňané.
Narozdíl od nich, by ale nechala Sojuzy, tak jak jsou. Jednalo se o verze Sojuz-TMA. ESA tvrdila, že pro pilotované lety stačí upravit infrastrukturu na kosmodromu. V letech 2002 a 2004 si nechala ESA zpracovat studie, které měly dát odpovědi na otázky, jaké modifikace je třeba udělat.
Výsledky studií ovšem přinesly zcela jiný závěr. Podle nich není možné Sojuzy-TMA bez opravdu výrazné modifikace na Kourou provozovat. Studie zjistila, že lodě Sojuz-TMA nebyly navrženy pro přistání v moři. To by vadilo zejména při přerušení startu a nouzovém přistání, kdy by byla posádka výrazně ohrožena. (pozn: Není to tak dávno, co jsme probírali na fóru možnost přistání Sojuzu na vodě a zjistili, že pro něj původně navržen byl. Že by o tom ESA nevěděla?)
Přesto byl startovací komplex navržen tak, aby se nechal modifikovat pro lety s lidskou posádkou.
Modifikace by znamenala nutnost doplnit další výtah, únikový systém v případě havárie, novou vakuovou komoru pro testy těsnosti lodi, elektromagnetickou komoru, mobilní komunikační systém v pásmu S, další speciální plnící stanice, odlesnění až 5 km plochy okolo kosmodromu a nový kontejner na převoz Sojuzu-TMA z Ruska.
Všechny tyto modifikace kosmodromu jsou výrazně jednodušší než modifikace samotné lodi, což potvrdily problémy s digitalizací Sojuzu v roce 2010.
I tak je startovací komplex výrazně modernější než jeho starší předchůdci na Bajkonuru a Plesecku.
Samotná startovací rampa je sice totožná, ale mobilní věž s jeřábem umožňuje oproti své ruské kolegyni schovat raketu před deštěm a hlavně připojit užitečné zatížení ve vertikální poloze. Rovněž raketa Sojuz má modernější elektronické bezpečnostní systémy podle standardů ESA.
Sojuz nebyla jediná kosmická loď, na jejíž využití si nechala ESA zpracovat studie. Tou lodí byl americký Orion, který by mohla případně vynášet Ariane 5.
ESA také představila studii, která rozebírá možnosti využití ATV druhé generace po roce 2014. Podle ní by mohl nástupce současné ATV sloužit i k opravě a stahování nefunkčních satelitů zpět na Zemi.
zdroje:www.space.com, novosti-kosmonavtiki.ru
ESA si při rozhodnutí zakoupit licenci na ruské rakety Sojuz dlouho dělala naděje na pilotované lety ze svého kosmodromu v Kourou. Po raketách chtěla zakoupit licence i na kosmické lodě Sojuz podobně, jako to udělali Číňané.
Narozdíl od nich, by ale nechala Sojuzy, tak jak jsou. Jednalo se o verze Sojuz-TMA. ESA tvrdila, že pro pilotované lety stačí upravit infrastrukturu na kosmodromu. V letech 2002 a 2004 si nechala ESA zpracovat studie, které měly dát odpovědi na otázky, jaké modifikace je třeba udělat.
Výsledky studií ovšem přinesly zcela jiný závěr. Podle nich není možné Sojuzy-TMA bez opravdu výrazné modifikace na Kourou provozovat. Studie zjistila, že lodě Sojuz-TMA nebyly navrženy pro přistání v moři. To by vadilo zejména při přerušení startu a nouzovém přistání, kdy by byla posádka výrazně ohrožena. (pozn: Není to tak dávno, co jsme probírali na fóru možnost přistání Sojuzu na vodě a zjistili, že pro něj původně navržen byl. Že by o tom ESA nevěděla?)
Přesto byl startovací komplex navržen tak, aby se nechal modifikovat pro lety s lidskou posádkou.
Modifikace by znamenala nutnost doplnit další výtah, únikový systém v případě havárie, novou vakuovou komoru pro testy těsnosti lodi, elektromagnetickou komoru, mobilní komunikační systém v pásmu S, další speciální plnící stanice, odlesnění až 5 km plochy okolo kosmodromu a nový kontejner na převoz Sojuzu-TMA z Ruska.
Všechny tyto modifikace kosmodromu jsou výrazně jednodušší než modifikace samotné lodi, což potvrdily problémy s digitalizací Sojuzu v roce 2010.
I tak je startovací komplex výrazně modernější než jeho starší předchůdci na Bajkonuru a Plesecku.
Samotná startovací rampa je sice totožná, ale mobilní věž s jeřábem umožňuje oproti své ruské kolegyni schovat raketu před deštěm a hlavně připojit užitečné zatížení ve vertikální poloze. Rovněž raketa Sojuz má modernější elektronické bezpečnostní systémy podle standardů ESA.
Sojuz nebyla jediná kosmická loď, na jejíž využití si nechala ESA zpracovat studie. Tou lodí byl americký Orion, který by mohla případně vynášet Ariane 5.
ESA také představila studii, která rozebírá možnosti využití ATV druhé generace po roce 2014. Podle ní by mohl nástupce současné ATV sloužit i k opravě a stahování nefunkčních satelitů zpět na Zemi.
zdroje:www.space.com, novosti-kosmonavtiki.ru