Stránka 1 z 1

Sojuz na Kourou

Napsal: 19.1.2012 14:37
od tomas
Pilotované lety raketou Sojuz

ESA si při rozhodnutí zakoupit licenci na ruské rakety Sojuz dlouho dělala naděje na pilotované lety ze svého kosmodromu v Kourou. Po raketách chtěla zakoupit licence i na kosmické lodě Sojuz podobně, jako to udělali Číňané.

Narozdíl od nich, by ale nechala Sojuzy, tak jak jsou. Jednalo se o verze Sojuz-TMA. ESA tvrdila, že pro pilotované lety stačí upravit infrastrukturu na kosmodromu. V letech 2002 a 2004 si nechala ESA zpracovat studie, které měly dát odpovědi na otázky, jaké modifikace je třeba udělat.

Výsledky studií ovšem přinesly zcela jiný závěr. Podle nich není možné Sojuzy-TMA bez opravdu výrazné modifikace na Kourou provozovat. Studie zjistila, že lodě Sojuz-TMA nebyly navrženy pro přistání v moři. To by vadilo zejména při přerušení startu a nouzovém přistání, kdy by byla posádka výrazně ohrožena. (pozn: Není to tak dávno, co jsme probírali na fóru možnost přistání Sojuzu na vodě a zjistili, že pro něj původně navržen byl. Že by o tom ESA nevěděla?)

Přesto byl startovací komplex navržen tak, aby se nechal modifikovat pro lety s lidskou posádkou.
Modifikace by znamenala nutnost doplnit další výtah, únikový systém v případě havárie, novou vakuovou komoru pro testy těsnosti lodi, elektromagnetickou komoru, mobilní komunikační systém v pásmu S, další speciální plnící stanice, odlesnění až 5 km plochy okolo kosmodromu a nový kontejner na převoz Sojuzu-TMA z Ruska.
Všechny tyto modifikace kosmodromu jsou výrazně jednodušší než modifikace samotné lodi, což potvrdily problémy s digitalizací Sojuzu v roce 2010.

I tak je startovací komplex výrazně modernější než jeho starší předchůdci na Bajkonuru a Plesecku.
Samotná startovací rampa je sice totožná, ale mobilní věž s jeřábem umožňuje oproti své ruské kolegyni schovat raketu před deštěm a hlavně připojit užitečné zatížení ve vertikální poloze. Rovněž raketa Sojuz má modernější elektronické bezpečnostní systémy podle standardů ESA.

Sojuz nebyla jediná kosmická loď, na jejíž využití si nechala ESA zpracovat studie. Tou lodí byl americký Orion, který by mohla případně vynášet Ariane 5.

ESA také představila studii, která rozebírá možnosti využití ATV druhé generace po roce 2014. Podle ní by mohl nástupce současné ATV sloužit i k opravě a stahování nefunkčních satelitů zpět na Zemi.
zdroje:www.space.com, novosti-kosmonavtiki.ru

Re: Sojuz na Kourou

Napsal: 19.1.2012 15:16
od Dugi
To je docela škoda. Jestli je to tak, jak píšeš, tak to všechno krachlo hlavně kvůli (ne)schopnosti přistát na vodě. Je otázkou, zda chce ESA modernizovat cizí technologii, čehož by pak Rusové mohli zpětně využít za vynaložení zlomkových nákladů, nebo zda se raději nezaměřit na konstrukci vlastní lodi. Já osobně bych byl pro druhou možnost.

Re: Sojuz na Kourou

Napsal: 19.1.2012 19:34
od tomas
Já osobně taky. Sojuz byl konstruován pro jiné účely, malý počet kosmonautů a i přes veškerou modernizaci má pořád základní konstrukci z 60.let. Přirovnal bych ho k dnešním retro automobilům. ESA má dnes ATV, které je moderní a navíc o jeho úpravě na loď s návratovým modulem stejně uvažuje. Podle zpráv z posledních měsíců, ale Evropa svůj vlastní pilotovaný kosmický program odpískala. Jediné, co je v plánu, je suborbitální raketoplán a možná Skylon, jestli se podaří vychytat masařky v konstrukci motoru a tepelné ochrany.

Re: Sojuz na Kourou

Napsal: 19.3.2012 17:21
od Premet229
Ono v dnešní době investovat do zcela nového vývoje a v praxi málo odzkoušené technologie je finanční zátěž. A o penězích to v dnešní době je především. Upravit návratový modul pro posádku není zase tak jednoduché, oproti návratového pouzdra pro užitečný náklad. Přece jenom je tam potřeba více zařízení. A když je zde řeč o počtu členů posádky, o kolik by byl schopen nést kosmonautů narozdíl od Sojuzu? Přece jenom Sojuz je odzkoušený a pro svůj účel dostatečně modernizovaný. Je to stará koncepce, ale osvědčená. Počet kosmonautů je dostačující, vždyť střídání posádek na ISS je zcela vyřešen a Sojuzama je zabezpečen vcelku obstojně. Proč posílat najednou vícečlenou posádku? Obnáší to zase jen vyšší náklady a v současné době, kdy na ISS je tří - šestičlená posádka... Sojuz byl konstruován jako kyvadlový prostředek pro přepravu posádek na orbitální stanice a zpět. Když opomeneme původní záměr lodi pro cestu k Měsíci. A tento úkol plní již bezmála 45 let vcelku spolehlivě! Ne, nechci tady hájit jedno a druhé odsuzovat. To není úmyslem. Pokud by byla řeč o kosmických lodích, které by měli nést posádku někam dál, mimo náš orbit, pak je na místě zabývat se konstrukcí větší a moderní lodi. Ale když ISS už to bude mít brzy "za pár", současná technika by to vcelku spolehlivě dosloužila. Až bude mít lidstvo vesmírnou stanici např. někde u Měsíce, pak to pravděpodobně Sojuzy odpízkají...

Re: Sojuz na Kourou

Napsal: 19.3.2012 17:40
od Dugi
Já myslím, že pilotovaný Sojuz z Kourou by nelétal s posádkou k ISS. než se to všechno dostane do provozu, bude to trvat dost dlouho, takže bych řekl, že v té době už ISS nebude existovat. Pokud tedy někdy pilotovaný Sojuz z Guayany vzlétne, bude mířit někam jinam.

Kourou Panorama 360°

Napsal: 12.7.2015 23:02
od tomas
Prohlédněte si Kourou jako 360° panoramata.

http://static.zooomez.fr/medias/csg/

Kourou - nabídka zaměstnání

Napsal: 20.4.2016 13:41
od MilanSpace
Evropský kosmodrom Kourou ve Francouzské Guayaně (Guyanské kosmické centrum, Centre Spatial Guyanais) shání na dobu určitou (18 měsíců) elektroinženýra se specializací na telekomunikační sítě a se znalostí francouzštiny (alespoň trochu) z členského státu ESA (ale nikoliv Francouze).
Detaily zašlu na vyžádání ([email protected])
Spěchá!!!

Re: Sojuz na Kourou

Napsal: 12.10.2018 8:42
od Meybe
Chystaný start bezpilotního Sojuzu z Kourou bude možná také odložen. Raketa by měla vynášet družici Metop-C. ArianeGroup tvrdí, že je nap prohlašení brzo. Čeká se na výsledky předběžného vyšetřování nehody pilotované rakety Sojuz. Start je zatím stále plánován na 7. listopad.
https://spacenews.com/arianespace-asses ... g-variant/