IXV - Intermediate Experimental Vehicle
Napsal: 11.6.2011 16:28
Evropská vesmírná agentura už, jak se zdá, překousla neúspěšné snažení vedoucí k realizaci raketoplánu Hermes a znovu si pohrává s myšlenkou na „skororaketoplán“. Projekt zatím nese jen technické označení Intermediate Experimental Vehicle a symbolizuje jej zkratka IXV. V letošním roce by měla ESA formálně povolit stavbu demonstrátoru, který zaštítí italská strana. samotný demonstrátor má jen otestovat jednotlivé dílčí systémy (podobně jako Pathfinder u raketoplánu). Pokud budou testy úspěšné, přejde se k ostrým zkouškám (znovu si pomohu paralelou s americkými raketoplány – tuto fázi zastupovala Enterprise).
Nebudu chodit kolem horké kaše – na konci roku 2013 má lehkotonážní raketa Vega vynést IXV na oběžnou dráhu ve výšce cca. 300 km (IXV by tedy využilo stejný systém jako americký X-37). Následovat má brzdící manévr, vstup do atmosféry, využití aerodynamických klapek a následně přistání na padáku do oceánu. Během letošního května totiž projekt posoudila komise a dala mu zelenou.
O tom, že projekt je už docela slušně rozjetý svědčí i to, že hlavní dodavatel (firma Thales) podepsal s ESA smlouvu o vývoji IXV už v roce 2009.
Při návratu má břicho stroje chránit 28 speciálních keramických dlaždic, horní část bude pokryta bílým ablativním materiálem. Během letu atmosférou budou stroj řídit klapky, které díky chytrému systému umožní přistát v okruhu cca. 5 kilometrů okolo vytipovaného místa. Stroj nebude mít žádný podvozek, proto se počítá s přistáním do moře a následným vylovením. Otázkou je, zda se první letový exemplář podívá do kosmu „v plné polní“. Přeci jen má Vega nosnost 1,5 tuny na LEO, což mi nepřijde dost. Myslím si, že do kosmu poletí jen „skořápka“ a při ostrých misích se použije silnější raketový nosič.
ESA navíc koketuje s myšlenkou, že pokud se IXV osvědčí, bylo by možné jej někdy v budoucnu po určitých úpravách využít i jako záchranný člun zaparkovaný u ISS.
Nebudu chodit kolem horké kaše – na konci roku 2013 má lehkotonážní raketa Vega vynést IXV na oběžnou dráhu ve výšce cca. 300 km (IXV by tedy využilo stejný systém jako americký X-37). Následovat má brzdící manévr, vstup do atmosféry, využití aerodynamických klapek a následně přistání na padáku do oceánu. Během letošního května totiž projekt posoudila komise a dala mu zelenou.
O tom, že projekt je už docela slušně rozjetý svědčí i to, že hlavní dodavatel (firma Thales) podepsal s ESA smlouvu o vývoji IXV už v roce 2009.
Při návratu má břicho stroje chránit 28 speciálních keramických dlaždic, horní část bude pokryta bílým ablativním materiálem. Během letu atmosférou budou stroj řídit klapky, které díky chytrému systému umožní přistát v okruhu cca. 5 kilometrů okolo vytipovaného místa. Stroj nebude mít žádný podvozek, proto se počítá s přistáním do moře a následným vylovením. Otázkou je, zda se první letový exemplář podívá do kosmu „v plné polní“. Přeci jen má Vega nosnost 1,5 tuny na LEO, což mi nepřijde dost. Myslím si, že do kosmu poletí jen „skořápka“ a při ostrých misích se použije silnější raketový nosič.
ESA navíc koketuje s myšlenkou, že pokud se IXV osvědčí, bylo by možné jej někdy v budoucnu po určitých úpravách využít i jako záchranný člun zaparkovaný u ISS.