Stránka 1 z 11

IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 11.6.2011 16:28
od Dugi
Evropská vesmírná agentura už, jak se zdá, překousla neúspěšné snažení vedoucí k realizaci raketoplánu Hermes a znovu si pohrává s myšlenkou na „skororaketoplán“. Projekt zatím nese jen technické označení Intermediate Experimental Vehicle a symbolizuje jej zkratka IXV. V letošním roce by měla ESA formálně povolit stavbu demonstrátoru, který zaštítí italská strana. samotný demonstrátor má jen otestovat jednotlivé dílčí systémy (podobně jako Pathfinder u raketoplánu). Pokud budou testy úspěšné, přejde se k ostrým zkouškám (znovu si pomohu paralelou s americkými raketoplány – tuto fázi zastupovala Enterprise).



Nebudu chodit kolem horké kaše – na konci roku 2013 má lehkotonážní raketa Vega vynést IXV na oběžnou dráhu ve výšce cca. 300 km (IXV by tedy využilo stejný systém jako americký X-37). Následovat má brzdící manévr, vstup do atmosféry, využití aerodynamických klapek a následně přistání na padáku do oceánu. Během letošního května totiž projekt posoudila komise a dala mu zelenou.
O tom, že projekt je už docela slušně rozjetý svědčí i to, že hlavní dodavatel (firma Thales) podepsal s ESA smlouvu o vývoji IXV už v roce 2009.
Při návratu má břicho stroje chránit 28 speciálních keramických dlaždic, horní část bude pokryta bílým ablativním materiálem. Během letu atmosférou budou stroj řídit klapky, které díky chytrému systému umožní přistát v okruhu cca. 5 kilometrů okolo vytipovaného místa. Stroj nebude mít žádný podvozek, proto se počítá s přistáním do moře a následným vylovením. Otázkou je, zda se první letový exemplář podívá do kosmu „v plné polní“. Přeci jen má Vega nosnost 1,5 tuny na LEO, což mi nepřijde dost. Myslím si, že do kosmu poletí jen „skořápka“ a při ostrých misích se použije silnější raketový nosič.
ESA navíc koketuje s myšlenkou, že pokud se IXV osvědčí, bylo by možné jej někdy v budoucnu po určitých úpravách využít i jako záchranný člun zaparkovaný u ISS.

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 21.6.2011 15:02
od tomas
To už rovnou mohli okopírovat raketoplán X37. Na dopravu k ISS a zpět by bohatě stačil. Prostoru by kosmonauti měli uvnitř asi jako v Gemini, což na tak krátký čas cesty nevadí.

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 23.11.2011 13:17
od kerosin20
Podle mě ESA asi bude chystat něco velkého. IXV bude asi jen jako demonstrační model pro zkoušky nových postupů a technologií. Žeby ESA oprášíla myšlenku raketoplánů Hermes ? ;)

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 24.11.2011 10:33
od tomas
Tady jsou parametry lodi. Možná, že pro IXV počítají do budoucna i s technologií magnetického štítu zde. I ten předpokládaný tvar by tomu odpovídal.
Obrázek

Ještě pro zajímavost jeden koncept, který připravovala ESA ve spolupráci s Roskosmosem.
Obrázek
Tahle koncepce by měla výhodu, že ESA nyní disponuje raketou Sojuz. Orbitální modul zase vypadá, že vychází z konceptu modulů pro ISS. Jestli dobře koukám, tak stykovací uzel je pro připojení na US část ISS.
Nakonec se ale prosadila koncepce vycházející z ATV, takže tento koncept se zřejmě realizovat nebude.
zdroj:flightglobal.com

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 24.11.2011 14:09
od Dugi
Do budoucna se asi s magnetickým štítem počítá, ale zpočátku se bude sázet na osvědčené destičky, možná na exponovaných místech doplněných ablativním materiálem.
Ten druhý obrázek mi přijde tak trochu jako "kočkopes". Vezmeme všechno co máme a nějak to smícháme dohromady. Myslím, že ESA udělá líp, když upraví současné ATV. Rusové zase udělají líp, když se zaměří na PPTS.

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 26.11.2011 18:01
od kerosin20
Podle mě s magnetickým štítem na IXV asi moc nepočítají jeto zajímavá teorie, ale mam určité pochybnosti o funkčnost celého toho magnetického systému. Tu je pár hlavních problému:

1. Magnetický štít bude energetický náročný a pochybují že by nějaká baterie na lodi by dokázala napájet tak složitý system jako je magnetický štít. Baterie vám dodává energii jen pro počítače, navigační systémy, systémy pro podporu životních podmínek a par vědeckých přístrojů. Jediná možnost by byl malý jaderný reaktor ale zase tím se objeví další problémy hlavně s bezpečností, ale i tak dat reaktor do lodi ne skoro nereálné.
2. Problém vidím v hmotnosti, jak těžký budou komponenty a součástky pro ten štít to jedná velká neznáma.
3. Spolehlivost, jak bude magnetický štít spolehlivý aby nedošlo v polovině sestupu k výpadu magnetického pole?
4. Teto system určit nebude jednoduchý mě se zdá až moc složitý.
5. Provozní náklady, kolik by asi stála údržba tohoto systému magnetického štítu, a oprava, popřípadě dostupnosti náhradních dílů ?

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 26.11.2011 18:04
od Dugi
Jasně, vývoj magnetického štítu bude trvat pár desítek let. Do ostrého provozu půjde, až bude dokonale ozkoušený. Za tu dobu se určitě udělá ohromný krok v materiálovém inženýrství, stejně tak i v kapacitě baterií a všech dalších systémů.

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 26.11.2011 23:47
od kerosin20
jen mám obavy, aby to nedopadlo stejně jako raketoplány.

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 26.11.2011 23:50
od Dugi
Jasně, vím kam míříš. Ale tady je ta situace trochu jiná. Magnetický tepelný štít má na svůj vývoj čas. Zkrátka teď se vyvíjí, ale nikdo na něj netlačí, že musí být za deset let hotový. Kosmonautika může existovat i bez něj. Není nezbytný, existují místo něj jiné alternativy. Proto si myslím, že se nic neuspěchá a do provozu se půjde, až se všechno odladí.
Existuje samozřejmě i možnost, že se během vývoje ukáže, že to je jen slepá vývojová cesta, která nikam nevede. TO dneska nedokáže nikdo dopředu posoudit. Ale i takové slepé cesty jsou užitečné.

Re: IXV - Intermediate Experimental Vehicle

Napsal: 26.11.2011 23:55
od kerosin20
Nápad magnetického štítu není špatný aspoň inženýři budou mít o zábavu postaráno :-D