http://www.esa.int/Our_Activities/Launc ... ember_2012
http://www.bbc.co.uk/news/science-environment-23241158

tomas píše:Článek o Ariane 6 již vyšel na našem blogu
ktorý má od nového desaťročia poskytovať služby hlavne súkromným spoločnostiam
Rakety z rodiny Ariane mali tendenciu so zväčšujúcim sa poradovým číslom postupne zvyšovať aj svoju nosnosť.
Neklamme si, takmer všetky štarty ESA sú komerčné a dostávajú sa pri nich na obežnú dráhu súkromné telekomunikačné družice, za ktoré spoločnosť Arianespace (akási odnož ESA) inkasuje obrovské balíky peňazí.
Dnes do kozmu štartujú vždy dve satelity, každý s hmotnosťou päť ton. Náklady na štart si tak väčšinou delia dve firmy. Do budúcnosti sa však očakáva, že družice budú stále väčšie a ťažšie.
Ak teda niekedy v roku 2021 na rampu vyvezú prvý exemplár Ariane 6, bude sa jednať o evolúciu, nie o revolúciu.
Jej najväčšia výhoda bude nepochybne v tom, že je od začiatku plánovaná ako komerčný nosič. Ja sa ale pýtam, a čo veda? Bude nízky výkon stačiť na medziplanetárne sondy, alebo sa Európa dobrovoľne vzdá svojej ťažko nadobudnutej samostatnosti?
Vždy lepšie a lacnejšie, ako kupovať predražené štarty do USA alebo Ruska.
tomas píše:to Agamemnon: To je zajímavé, že na NSF pořád tvrdí, že účel je především vědecký, přitom jediným, čím operují, jsou hmotnosti komerčních satelitů.
Máš pravdu, že Ariane 6 je evoluce a změny dnešních raket jsou spíše evolucí nebo často jen přeskládáním a lepším využitím stávajících koncepcí. Ovšem přechod Ariane 4 na Ariane 5 bezpochyby revolucí byl.
Další nevýhodou se kterou se musí počítat bude nutnost vyšší odolnosti všech komponentů i nákladu vůči vibracím. Není to sice nijak závratná nevýhoda, ale i tohle riziko berou zákazníci do úvahy. Motory na KPL a zvlášť kryogenika vykazují daleko nižší vibrace, což se může projevit na budoucím spolehlivém provozu družice.
Taky s tebou souhlasím v tom, že se na družicích prosadí iontové a další nechemické druhy pohonů. Na Protonu bych to bez něj ani nezkoušel, pokud by mi více nešlo o zaplacení pojistky z neúspěšného startu. Tyto druhy pohonů mohou způsobit i to, že zákazníky bude zajímat nosnost na LEO a o zbytek se postará družice sama. Bude jí to trvat déle, ale ta finanční úspora bude obrovská.
btw. nevíš, kolik by měla vynést Ariane 6 na LEO? Hledal jsem to, ale nebyl jsem úspěšný. Dík.
Agamemnon píše:tomas píše: .......
Pajos píše:Dost z článku tady bylo ted popřenoto pak člověk nevím čemu má věřit
Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník