Sojuz - hlavni vs zalozni padak

Novinky o starech a misích týkajících se ruských raket Sojuz
Odpovědět
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Sojuz - hlavni vs zalozni padak

Příspěvek od Amper »

Došlo dneska nove L&K a je tam fotka Sojuzu na zemi s viditelným zaloznim padakem. Mam par dotazu pokud někdo tusi :

- Sojuz ma záložní padak ve stejne šachtě jako hlavni ?
- jak je resena ejektace padali ze šachty ?
- netusite zda se nějak resi situace kdy nepůjde hlavni padak ven ze šachty ?
- da se hlavni padak ustrelit ?
Uživatelský avatar
TomasPribyl
VIP uživatel
VIP uživatel
Příspěvky: 155
Reputace: 10
Registrován: 23.5.2012 21:40
Re: Sojuz - hlavni vs zalozni padak

Příspěvek od TomasPribyl »

Amper píše:Došlo dneska nove L&K a je tam fotka Sojuzu na zemi s viditelným zaloznim padakem. Mam par dotazu pokud někdo tusi :

- Sojuz ma záložní padak ve stejne šachtě jako hlavni ?
- jak je resena ejektace padali ze šachty ?
- netusite zda se nějak resi situace kdy nepůjde hlavni padak ven ze šachty ?
- da se hlavni padak ustrelit ?
Ten článek je můj - a bohužel je tam chyba (moje, nebudu se vymlouvat).

Ten oranžový vak není záložní padák, ale nafukovací balón, který pomáhá hlavní padák dostat ven ze šachty. Vytažení řeší primárně výtažné padáčky.

Záložní padák je v jiné šachtě.

Hlavní padák se dá v případě nouze odstřelit.
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Sojuz - hlavni vs zalozni padak

Příspěvek od Amper »

Aspon vidis ze nekdo cte i popisky u fotek :-D

dik za upresneni, prislo me trochu nelogicke mit zalozni pod hlavnim (co kdyby se zasprajcnul v sachte jako u Komarova, i kdyz jsou vylestene) ale nafukovacka ktera ho vystouchne ven dava mnohem vetsi smysl.

Sranda je ze ted kdyz koukam na ruzne fotky tak je ten vak videt fakt na spouste fotek kabiny. Jsem si ho pred tim nikdy nevsiml. Zajimavy jak je clovek schopen prehlednout neco oranzoveho kdyz na te fotce primarne kouka na neco jineho :-D

ale jeste jeden dotaz - nevis zda jsou vytazne padacky na raketach, pridelane k poklopu takze je to vytahne kdyz se poklop odstreli a nebo vypadnou kdyz to zatlaci ze spoda a nafouknou se ? Nemuzu to nikde najit, vsude jen schematicke kresby.
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Sojuz - hlavni vs zalozni padak

Příspěvek od Pospíšil »

Neznám podrobné konstrukční řešení u Sojuzu, ale ze své mnohaleté zkušenosti z parašutismu mohu říct aspoň něco.
Výtažné padáčky musí být hlavně spolehlivé, jako ostatně celý padákový systém, ale výtažným to začíná a když selže, je problém. Takže, u náročnějších systémů bývají výtažné padáčky zdvojené až ztrojené, aby alespoň jeden zafungoval a vytáhnul stabilizační, nebo rovnou hlavní brzdicí padák(y).

Na to, jak výtažný padáček dostat do nabíhajícího proudu vzduchu, existuje několik metod:
1) odhození ručně (použito u moderních osobních/sportovních padáků) - u kosmické lodi nepoužitelné
2) pomocí pružiny - po uvolnění obalu padáku (otevření padákové šachty) se výtažný padáček vymrští silou stlačené pružiny, která je všita přímo do konstrukce padáku. Může to být pružina tvaru spirály, nebo listová ve tvaru hvězdice, apod.
3) pomocí pyroslože - padáček je vymeten ze šachty do prostoru dál od brzděného objektu pomocí chemické nálože, iniciované elektricky
4) nucené vytažení - zabalený výtažný padáček je umístěn v obalu, který je přímo (lanem) spojen s letounem, nebo víkem padákové šachty, které po odhození (vysazení nákladu, nebo parašutisty z letounu) vytáhne výtažný padáček z obalu do proudu vzduchu.

U kosmické lodi bych jako nejpravděpodobnější konstrukční řešení viděl variantu 3. Varianta 4 by taky byla možná, ale protože není vždy zajištěno, aby k odstřelení krytu padákové šachty došlo v optimální poloze, navíc to může být za silné rotace, spíš bych to viděl jako méně pravděpodobné.
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Sojuz - hlavni vs zalozni padak

Příspěvek od Pospíšil »

Ještě bych doplnil, že u hlavního padákového systému Sojuzu by měly být 2 výtažné padáčky, jeden stabilizační a jeden hlavní padák. Po přistání je možno odhodit jednu polovinu popruhů (lan), do kterých se sbíhají nosné šňůry vrchlíku hlavního padáku, takže ten se "vylije" a netáhne kabinu ve větru po zemi. Druhá polovina svazku popruhů (lan) ale zůstává stále připojena ke kabině, takže pokud by přistáli na překážku (stromy, skála, atd), zůstane kabina viset a nespadne z překážky dolů na zem.
Záložní padákový systém by měl být podle všeho téměř identický, jen je u něj vynechán stabilizační padák - výtažné padáčky vytahují rovnou kontejner s vrchlíkem záložního padáku.

Na tomto poměrně unikátním snímu je vidět plně naplněný vrchlík hlavního padáku s kabinou Sojuzu, za nímž klesá stabilizační padák (průměr 4-5 m) s kontejnerem hlavního padáku.

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Amper
Zkušený inženýr kosmonautiky
Zkušený inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 2129
Reputace: 214
Bydliště: Plzeň
Registrován: 20.7.2012 12:53
Re: Sojuz - hlavni vs zalozni padak

Příspěvek od Amper »

aha, takze stabilizacni netaha hlavni ven ale vytahne ven "obal" ktery zustane na stabilizacnim. Zajimavy
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10800
Reputace: 10176
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: Sojuz - hlavni vs zalozni padak

Příspěvek od Pospíšil »

Amper píše:aha, takze stabilizacni netaha hlavni ven ale vytahne ven "obal" ktery zustane na stabilizacnim. Zajimavy
Ano, u jednorázových padákových systémů to tak většinou bývá. Další mozností je, že kontejner zůstane spojen s vrchlíkem popruhem, aby nebyl ztracen, ale to má smysl jen u vícenásobně používaných sportovních padáku, ne u kosmických lodí.

Dá se ale všeobecně říct, že vrchlíky padáků jsou v drtivé většině zabaleny do "kontejneru", což je textilní schránka (balík), zesílena prošitím lemovkami a popruhy. Na tomto kontejneru jsou potom zvenku "naskládány" padákové šňůry. Z obalu padáku, nebo padákové šachty, potom výtažný nabo stabilizační padák vytahne celý kontejner s kompaktně sbaleným vrchlíkem uvnitř, načež se začnou "rozbalovat" / natahovat šňůry. Cílem tohoto řešení je, aby se vrchlík začal rozbalovat a nafukovat až v okamžiku, kdy jsou šňůry plně natažené. Tímto způsobem se zabrání mnoha typům závad, ke kterým by během otevírání padáku mohlo dojít, jako je šňůra přes vrchlík, zauzlení šnůr kolem vrchlíku, propálení vrchlíku třením materiálu o sebe, atd.
Nafukování vrchlíků hlavního padáku je ješte navíc většinou bržděno různými mechanismy, aby probíhalo postupně a ne překotně, což by ho mohlo poškodit - roztrhnout, spálit, nebo ublížit nákladu silným dynamickým zázem při náhlé deceleraci.

Solidním příkladem zabalených padáků v kontejnerech je například velitelský modul lodi Orion se třemi hlavními padáky.




Příklad kontejneru osobního klouzavého padáku se "zabalenými" šňůrami. Černý popruh/lemovka vlevo vede k výtažnému padáčku. Kovový háček/jehla na popruhu slouží k uzavření celého obalu padáku.

---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong

Odpovědět

Zpět na „Sojuz“