Jen pro doplnění po dost dlouhé době. Problémy Protonu-M na 3.st byly opakované a došlo do roku 2015 k celkem 3 selháním tohoto posledního urychlovacího stupně (Briz-M je 4. st jak tu výše uvedl Agamemnon), a to během 15 měsíců. Výsledek šetření byl, že došlo k destrukci hřídele turbočerpadla směrového motoru RD-0212 (hlavní motor tohoto stupně je RD-0213). Na vině byl šlendrián s použitím materiálu hřídele s horšími parametry a silné vibrace, které vedly k mechanické destrukci hřídele. Nicméně, problémy s vibracemi 3. st. měl Proton již od počátku jeho vývoje a právě z toho důvodu byl doporučen materiál s větší pevností. V průběhu let se z dokumentace údajně toto doporučení nějak vytratilo (ůdajně rozhodnutí vojenských představitelů) a použitý materiál byl horší kvality, než ten, co se doposud používal v dobách bezproblémových startů Protonu (a že jich bylo!). Po haváriích tohoto stupně byla přijata opatření k nápravě, a to použití kvalitnějšího materiálu a zvýšení přesnosti výroby hřídele k odstranění vibrací. Jako perlička je informace, že při hledání příčin závady byl ve výrobním závodě proveden pořádný "průvan" ve sledování kvality a bylo konstatováno neradostné zjištění mnoha technologických nekázní. Je ovšem faktem, že od té doby k selhání 3. st. Protonu-M nedošlo a tento nosič se zase (i se vzpomínaným stupněm Brize-M) stává relativně spolehlivým nosičem.
Na
www.kosmonautix.cz webu byl článek o explozích použitých stupňů Brize-M na odkládací dráze a vznikla značná polemika tamtéž, že je tento stupeň nebezpečný pro kolizní dráhy a že by měl, tak jako např. Spacex Falcon horní stupeň shořet bezpečně v atmosféře. Jak tam na tuto myšlenku reagoval někdo další, tak Proton Briz dopravuje družice na GTO na podstatně vyšším perigeum, takže strčit ho odtud do atmosféry je prakticky nemožné. Problém Rusů je hlavně v tom, že se jim dost často stává, že se nepovede odvětrání palivových nádrží s hydrazinem a tepelné šoky od slunce ho "odpálí". Dlužno dodat, že jsem narazil při prohlížení trajektorie letu (nádherně popsané je to např. v
http://www.russianspaceweb.com/mexsat1.html a jedovatě dodávám, že tak bych to chtěl někdy vidět u informacích o Falconu ) na fakt, který podle mne není moc znám, a to, že před 4. zážehem motoru Briz-M na přechodové dráze 425/35800km sklon 49,1st. provede Briz-M "jettisons its external tank". Dojde k odhození externí nádrže (to je ten veliký prstenec okolo celého Briz-M), čímž je poněkud eliminiváno riziko nekontrolovaně rotujícího tělesa s velkou ozařovanou plochou a jistě se zbytkem paliva a tento stupěn posléze shoří v atmosféře po postupném snižovaní perigea, tak jako obdobné horní stupně (např. Falcon9), které vynáší družice na GTO bez významné změny sklonu k rovníku. Briz-M pouze s malou interní nádrží by pak po úspěšném odtlakování neměl být tak velkým rizikem i když se pohybuje trvale na vysoké dráze.
Takže já si nemyslím, že by Brize-M byl "mizerný kus techniky". Je to prakticky nejvýkonnější horní stupeň, který z vysokých zemských šířek dostává telekominikační družice na velmi příznivou GTO pro jejich snadné navedení na GSO pomocí vlastních motorů družic s malými nároky na vlastní palivo. Ironií je, že se v mnoha selháních mylně přisuzuje vina za havárii právě Brize-M. Já jsem dohledal (netvrdím, že jsem se nepřehlédl) v posledních 10 letech pouze 2 selhání tohoto stupně, a to ještě vinou telemetrie a selhání elektroniky vedoucí k chybné délce zážehu nebo vypnutí hlavního motoru.