Nové ruské plány
Re: Nové ruské plány
Ešte si prirátaj Glonass a zistíš, že finančne im to nemôže vyjsť.
Re: Nové ruské plány
Jestli si to dobře vybavuju, tak Rusové od 60.let vyvíjejí atomové reaktory pro použití v kosmu a pár jich dokonce experimentálně vypustili. Takže nezačínají od nuly, ale pouze rozvíjejí již hotová řešení.
Co se týče nosných raket a kosmodromů. Pokud se jim podaří dotáhnout do konce Angary, tak se zbaví Protonu a postupně možná i dalších raket. Zároveň budou mít nosič pro novou loď. Část svých aktivit přesunou na Vostočnyj. Všechny rozhodně ne, protože Vostočnyj je daleko menší než Bajkonur. Postupem času (několik desítek let) by však k úplnému opuštění Bajkonuru dojít mohlo nebo by v něm mohl začít hrát prim společný rusko-ukrajinsko-kazašský podnik.
Glonass má vlastní vládní rozpočet. Neukusuje tedy z rozpočtu Roskosmosu. To ale nemění nic na tom, že to jde stejně celé z ruské kasy a nikdo cizí se na něm nepodílí.
Co se týče nosných raket a kosmodromů. Pokud se jim podaří dotáhnout do konce Angary, tak se zbaví Protonu a postupně možná i dalších raket. Zároveň budou mít nosič pro novou loď. Část svých aktivit přesunou na Vostočnyj. Všechny rozhodně ne, protože Vostočnyj je daleko menší než Bajkonur. Postupem času (několik desítek let) by však k úplnému opuštění Bajkonuru dojít mohlo nebo by v něm mohl začít hrát prim společný rusko-ukrajinsko-kazašský podnik.
Glonass má vlastní vládní rozpočet. Neukusuje tedy z rozpočtu Roskosmosu. To ale nemění nic na tom, že to jde stejně celé z ruské kasy a nikdo cizí se na něm nepodílí.
Re: Nové ruské plány
Dnes začíná výstava MAKS 2013 kde má být (opět) představena nová ruská kosmická loď. krátká zpráva
Re: Nové ruské plány
Rusové uvažují o tom, že by v dalších letech ukončili dodávky motorů RD-180 pro Spojené státy. Na našem blogu se tomuto tématu ve svém článku věnuje Tomáš Přibyl.
Re: Nové ruské plány
Perfektny článok. Chcem sa spýtať, pán Přibyl bude pisať aj ďalej na blog? Určite by to bolo fajn mať jeho články na blogu, ktorý je už teraz dosť dobrý
"Sľúbili ste mi kolónie na Marse. Namiesto toho som dostal Facebook." Buzz Aldrin
Re: Nové ruské plány
Ano, Tomáš Přibyl začal spolupracovat s naším blogem.
Kvůli jeho časové vytíženosti ale jeho články nebudou vycházet pravidelně.
Kvůli jeho časové vytíženosti ale jeho články nebudou vycházet pravidelně.
- baranka
- Znalec kosmonautiky
- Příspěvky: 962
- Reputace: 2
- Bydliště: Znojmo
- Registrován: 28.8.2011 12:42
- Kontaktovat uživatele:
Re: Nové ruské plány
Pěkný článek se vloženým videem Nástupce ruských vesmírných lodí sojuz by mohl vynést první kosmonauty do vesmíru v roce 2020 a stránkách livingfuture.cz zde: http://www.livingfuture.cz/clanek.php?articleID=11069
Re: Nové ruské plány
NPO Eněrgomaš připravuje nástupce motoru RD-170, respektive RD-171, který se momentálně používá v prvním stupni rakety Zenit. Zatímco současný motor má tah téměř 800 tun (7.887MN ve vakuu, zdroj wiki), tak jeho nástupce RD-171M má dosahovat hodnot tahu až 1000 tun. Podíl na tom bude mít mohutnější spalovací komora a zdvojení turbopump.
Celý motor je navrhován v 3D grafickém kreslícím programu nikoliv na papíře (kdo by to v 21.století řekl ). Vyloučit by se tam mělo spoustu chyb lidského faktoru. Motor by se měl vejít do stávajících zařízení, kterým dominuje jeho současník. Doba vývoje se předpokládá 5-7 let.
RKK Energia zřejmě v reakci na připravovanou americkou superraketu SLS nechtěla zůstat pozadu. Vyhlásila, že připravuje také superraketu o nosnosti 70-79 tun pro lety lidských posádek k Měsíci a do libračních center. Do odhadů, zda se bude raketa skutečně realizovat se nebudu pouštět. Jisté však je, že by to zase tak velký problém být neměl. Z nákresu to bude jasnější:
1. a 2. stupeň (my bychom spíše řekli 1.stupeň a 4 boostery) by měly být tvořeny prakticky prvním stupněm rakety Zenit s novým motorem RD-171M. Když se budeme držet označení na obrázku, tak 3.stupeň je prozměnu prvním stupněm rakety Angara s vylepšeným motorem RD-191V (V jako vysoká výška) a celý slepenec doplňuje 4.stupeň na kryogenní látky. Ten je osazen restartovatelným motorem RD-0146 vyvinutý voroněžskou konstrukční kanceláří KBKhA a americkou firmou Pratt & Whitney.
Na vrchu se skví pod záchrannou věžičkou nová ruská kosmická loď PTK NP(PPTS).
Všechny stupně navrhované rakety mají průměr 4,1 metru, což je totožné s raketou Proton. Tím pádem by spousta komponent z této rakety mohla být dále využita. Navíc se dají snadněji modifikovat i stávající výrobní kapacity v Chruničevu.
Co na první pohled vypadá jako výhoda, se na druhý přemění v těžko překonatelný problém. 4,1 metru je schopna zvládnout železniční infrastruktura na trase Moskva-Bajkonur. Moskva-Vostočnyj zvládne díky šířce tunelů a dalších prvků na trati jen 3,8 metru (což byl maximální průměr stupňů pro raketu Rus-M), takže by se pro převoz musela využít nákladná letecká přeprava. Toto omezení je také jedním z důvodů, proč se s Protonem na dálném východě nepočítalo.
Zdroje:http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/, http://www.russianspaceweb.com/energia5k.html, http://www.russianspaceweb.com/yenisei5.html
Celý motor je navrhován v 3D grafickém kreslícím programu nikoliv na papíře (kdo by to v 21.století řekl ). Vyloučit by se tam mělo spoustu chyb lidského faktoru. Motor by se měl vejít do stávajících zařízení, kterým dominuje jeho současník. Doba vývoje se předpokládá 5-7 let.
RKK Energia zřejmě v reakci na připravovanou americkou superraketu SLS nechtěla zůstat pozadu. Vyhlásila, že připravuje také superraketu o nosnosti 70-79 tun pro lety lidských posádek k Měsíci a do libračních center. Do odhadů, zda se bude raketa skutečně realizovat se nebudu pouštět. Jisté však je, že by to zase tak velký problém být neměl. Z nákresu to bude jasnější:
1. a 2. stupeň (my bychom spíše řekli 1.stupeň a 4 boostery) by měly být tvořeny prakticky prvním stupněm rakety Zenit s novým motorem RD-171M. Když se budeme držet označení na obrázku, tak 3.stupeň je prozměnu prvním stupněm rakety Angara s vylepšeným motorem RD-191V (V jako vysoká výška) a celý slepenec doplňuje 4.stupeň na kryogenní látky. Ten je osazen restartovatelným motorem RD-0146 vyvinutý voroněžskou konstrukční kanceláří KBKhA a americkou firmou Pratt & Whitney.
Na vrchu se skví pod záchrannou věžičkou nová ruská kosmická loď PTK NP(PPTS).
Všechny stupně navrhované rakety mají průměr 4,1 metru, což je totožné s raketou Proton. Tím pádem by spousta komponent z této rakety mohla být dále využita. Navíc se dají snadněji modifikovat i stávající výrobní kapacity v Chruničevu.
Co na první pohled vypadá jako výhoda, se na druhý přemění v těžko překonatelný problém. 4,1 metru je schopna zvládnout železniční infrastruktura na trase Moskva-Bajkonur. Moskva-Vostočnyj zvládne díky šířce tunelů a dalších prvků na trati jen 3,8 metru (což byl maximální průměr stupňů pro raketu Rus-M), takže by se pro převoz musela využít nákladná letecká přeprava. Toto omezení je také jedním z důvodů, proč se s Protonem na dálném východě nepočítalo.
Zdroje:http://novosti-kosmonavtiki.ru/news/, http://www.russianspaceweb.com/energia5k.html, http://www.russianspaceweb.com/yenisei5.html
Re: Nové ruské plány
Hodně zajímavé.Díky za informace, tomasi. Jak na to tak koukám, tak mi to připomíná lehce upravený návrh rakety Jenisej.
Přinejhorším Rusové vykopou větší tunely.
Přinejhorším Rusové vykopou větší tunely.
Re: Nové ruské plány
Ředitel Roskosmosu Vladimir Popovkin odstoupil z funkce. Na jeho místo nastoupil Oleg Ostapenko. Za Popovkinovým odchodem prý nestojí současné problémy ruské kosmonautiky, ale zdravotní komplikace.