Meybe píše:Třetí a nedokončený kus raketoplánu nesl název Bajkal (OK-2K1) a byl plánovaný jako první pilotovaný stroj. Osud mu však vybral jinou cestu. Delší dobu se nacházel na Ramenskoje letišti poblíž Moskvy. Poslední dobou se však na internetu začaly objevovat kusy tohoto stroje na prodej a tak to vypadá, že je i jeho osud zpečetěn. Při brouzadání po netu jsem narazil na fotografie na tento neuvěřitelný stroj. Je smutné, že není restaurován a vystaven někde v muzeu. Toto jsem vždy obdivoval na západu. Daleko víc si váží věcí a někdy, doslova do nekonečna se tam vše opravuje a drží v provozu schopném stavu. Naproti tomu na východě reznou doslova poklady a buď se je nadšencům daří zachránit nebo se po nich slehne zem. Příkladem může být právě Buran nebo letouny Antonov 225, Tu-160. Ty však přeci jen čekal trochu lepší osud. U nás je situace bohužel podobná. Napadá mě třeba osud fotogrammetrických EFGÉČek (Avia AV-14FG).
https://www.urbanghostsmedia.com/2016/0 ... ft-moscow/
http://www.buran-energia.com/bourane-bu ... nsport.php
EDIT: Přidán odkaz na web buran-energia
Burana vôbec nečakal pekny osud, v roku 2002 bol zničeny po víchrici kedy naň spadla strecha haly kde bol uskladneny spolu s raketou.
Ale na druhu stranu maš skvele dochovane kusy napriklad
OK-GLI v Muzeu v Speyeri,
OK-TVA je krasne uchovany v Gorkeho parku, minuly rok bol
OK-M krasne zreštaurovany a je pristupny verejnosti v muzeu na Bajkonure,
OK-MT je stale aj ked zaprašeny uloženy v hangaru a nič mu nechyba. Toto su všetko testovacie neorbitalne modely, ale niektore mali byť vypustene do vesmiru a pri navrate na Zem mali zhorieť. Našťastie sa to nikdy neschválilo a su pekne dochované.
Orbitalne modely -
Buran je zničeny,
Ptička uložena v hangari spolu s OK-MT, a treti prototyp sa nevolal vôbec Bajkal ! Tak sa volal pôvodne Buran ! Skutočne názov bol
Burja ten ktorýty ukazuješ však stale existuje a v roku 2011 bol krasne zreštaurovany.
http://www.buran.fr/bourane-buran/img/R ... %20002.jpg
No a štvrty a piaty kus boli rozobrate a rozpredane po internete. Tieto boli rozpredane, ostatne menovane su dochovane a zreštaurovane (okrem zničeneho Buranu). Avšak tieto posledne dva kusy boli dokončene len z 20-15 %.
Zdroj :
http://www.buran-energia.com
No a pokial ide o ničenie historicky dôležitych objektov, tak v 50 rokoch poslali do oceliarni roztaviť francusky tank Renault FT, ktory bol uloženy predtým v muzeu, jo takto sa komanči spravali k historickym artefaktom.