Oživený Buran?

Novinky o projektech ruské Federální kosmické agentury
Odpovědět
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4837
Reputace: 47
Registrován: 2.4.2011 23:20
Re: Oživený Buran?

Příspěvek od tomas »

Upřímně, až do teď jsem si myslel, že většina konstrukce STS byla tvořena titanem. Teprve tvůj příspěvek mě donutil podívat se, z čeho byl ve skutečnosti vyroben. :-)
Díky i za zajímavé postřehy ohledně Buranu. Ještě bych se chtěl zeptat ohledně těch katapultovacích sedadel. To byly nad všemi členy potencionální posádky pyrotechnicky odpalované průlezy nebo měli nějaký jiný způsob opuštění kokpitu?
Obrázek
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Oživený Buran?

Příspěvek od Dugi »

Já moc děkuju za informace, které jsi sem poslal. To o tom chlazení jsem vůbec netušil. Ještě doplním, že jako pozůstatek po těch katapultovacích sedačkách u amerických raketoplánů zůstala dvě okénka na vrcholu pilotní kabiny. Pokud se nepletu, tak se měla záchrana týkat pouze pilota a velitele, tedy mužů z horní paluby.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
kerosin20
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 21
Reputace: 0
Registrován: 13.11.2011 1:26
Re: Oživený Buran?

Příspěvek od kerosin20 »

Konstrukce raketoplánu je z hliníkových slitin a na nejvíce namáhané části je pravě použit titan nebo ocel. Titan je dobrý materiál pro konstrukci, ale má taky svoje omezení. Taky hlavní roli hraje i cena materiálu.
Kdyby se dneska stavěl raketoplán, tak by se určitě použily jiné metody, slitiny a technologie. Dle mého názoru i využití uhlíkových vláken.
trta
Vesmírný nováček
Vesmírný nováček
Příspěvky: 1
Reputace: 0
Registrován: 19.11.2011 9:38
Re: Oživený Buran?

Příspěvek od trta »

Ahoj, možná bude nošením dříví do lesa, ale na wiki při pročítání článku o Buranovi jsem našel odkaz na (zřejmě) oficiální stránky tohoto projektu - http://www.buran.ru (stránky je možno zhlédnout i v angličtině), kde je možné najít i pár fotek a detaily.
Počin je to opravdu pěkný, ale nevím, zda tato kontrukce již není "za zenitm", vzhledem ke zkušenostem s americkými raketoplány, zda by se spíše nemělo konstrukčně i funkčně uvažovat jinak, i když souhlasím, že v případě ruského rozpočtu to může (a asi také je) velmi obtížné. Stejně tak (a možná dosti pesimisticky) se mi spíše nelíbí systém šachet chlazení jakožto další ovládaný mechanismus a další místo, kde se může něco pokazit.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Oživený Buran?

Příspěvek od Dugi »

Ahoj,
vítám tě na našem fóru. Jsem rád, že jsme získali dalšího aktivního uživatele. Jako každého nováčka se i tebe zeptám, jestli ti máme tykat, nebo vykat?
K tvému příspěvku: Ono i když se to nezdá, tak ani raketoplány nemusí být tolik ztrátové. Je to všechno o jejich konstrukci. Americkému projektu Space shuttle zlomila vaz hlavně nesmírně náročná a drahá meziletová údržba. Stroj se v budově OPF prakticky celý rozebral, jednotlivé systémy se zkoušely, opravovaly, nahrazovaly, načež se to všechno smontovalo dohromady. Kdyby se tyhle náklady podařilo osekat (třeba jinou - jednodušší - konstrukcí), mohl by být raketoplán cenově více přijatelný.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
kerosin20
Aktivní nováček
Aktivní nováček
Příspěvky: 21
Reputace: 0
Registrován: 13.11.2011 1:26
Re: Oživený Buran?

Příspěvek od kerosin20 »

Problem raketoplánu STS a jeho finanční náročností nebyla v údržbě. Údržba raketoplánu byla celkem nízká za určitých předpokladů ale fixní náklady byly velké. Fixní náklady je nutno investovat bez ohledu na počet startů, do teto skupiny patří platy pracovníků řídicího střediska a technikům, údržba prostor a hangárů a různých zařízení a to nemluvíme o údržbě startovacích ramp a taky i pevné platby dodavatelům. A tady je další kámen úrazu. A to dodavatelé náhradních dílů, kteří přestali existovat nebo někteří zastavily výrobu pro svojí totální zastaralost. Dokonce to došlo tak daleko že technici z NASA šli do muzeí si vybrat komponenty které tam byly vystavovaný, nebo sháněli počítačové komponenty po různých bazarech nebo na internetových aukcí.
A když do téhle situace dáme i bezpečnostní opatření, které byly zavedené po tragediích Challengeru a Columbie tak je logicky jasné proč byl ukončen provoz raketoplánů.
U ruského(sovětského) raketoplánu Buran by se daly očekávat stejné problémy jako v NASA hlavně s dodávkami náhradních dílů.
Uživatelský avatar
tomas
Moderátor
Moderátor
Příspěvky: 4837
Reputace: 47
Registrován: 2.4.2011 23:20
Re: Oživený Buran?

Příspěvek od tomas »

Tak to je teda mazec. Velkou chybou STS bylo to, že nesplnil a ani nemohl splnit očekávání do něj vkládaná. To jest, že umožní levnou bezpečnou a častou dopravu do vesmíru. Při původně plánovaném počtu startů by se výrobcům vyplatilo dělat náhradní díly do dneška. Takhle samozřejmě ne.
V roce 1978 se předpokládal počet startů v roce 1985 až 55. To bylo o tři roky později zredukováno na pouhých 13 a ani to nebylo splněno.

Řešení zřejmě přinese až masívní nástup kosmické turistiky, který výrobu kosmických lodí změní ze zakázkové na sériovou. Když se ještě povede zaimplementovat nové materiály a nové postupy.
zdroj: Rakety a kosmodromy, Růžička, Popelínský
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Oživený Buran?

Příspěvek od Dugi »

Přesně tak, čím víc startů, tím levněji jeden vyjde. Když je ale startů málo, tak se náklady rozloží do málo dílů a je to najednou drahé. Vždyť i v nejúspěšnějším roce 1985 startovaly raketoplány "jen" devětkrát. Navíc po havárii Challengeru dala od raketoplánů ruce pryč i armáda, do té doby jeden z hlavních zákazníků. Tím pádem měl raketoplán ještě méně práce než dřív.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Snoopy
Vesmírný badatel
Vesmírný badatel
Příspěvky: 549
Reputace: 267
Registrován: 5.8.2012 11:23
Re: Oživený Buran?

Příspěvek od Snoopy »

Ahoj, překvapilo mě to poukazování na bezpilotní let jako přednost Buranu ve srovnání se STS. Jednak historicky Američané vždy upředňostňovali pilotáž před automaty. Možná to byla otázka důvěry, možná prestiže nebo naturelu. A jednak by snad nebyl problém vypustit i STS s autopilotem. V letadlech se přece v té dobré už dávno používal a s automatickou chcete-li počítačovou pilotáží mají díky planetárním sondám Američané mnohem větší zkušenosti než Rusové. Navíc "pilotováni" z valné části probíhá zadáváním povelů řídící elektronice přes počítač. To je proces, ve kterém je člověk jen kontrolní prvek navíc, lidský faktor. A minimálně pro samotné přistání/ let v atmosféře měli piloti STS na výběr mezi automatem a ruční pilotáží. Samozřejmě si žádný tuhle radost nenechal ujít a přistávali s kniplem v ruce.
U Buranu mi to přijde jako dúsledek toho, že nikdy nebyl dotažen do stavu, kdy by mohl leťet s posádkou. STS koneckonců testovací kosmický let neabsolvoval a oba byli navrženy pro lety s posádkou, ne jako
automaty.
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26959
Reputace: 2729
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: Oživený Buran?

Příspěvek od Dugi »

Vítej na našem fóru.
Jsem rád, že máme nového uživatele a doufám, že se ti tu bude líbit. Jako každého nováčka se zeptám, jeslti ti máme tykat, nebo vykat.

K Buranu - já osobně považuji jeho schopnost létat bez posádky za technologickou výhodu. Raketoplány to nikdy neuměly. Bylo velké riziko, že i při prvním letu musela být na palubě posádka - to se u žádné jiné lodi nestalo.
Jinak souhlasím s tím, že technika je schopná provést sama přistání a člověk je tam navíc - to Američané ostatně ukázali třeba u X-37. Ale u raketoplánů to holt nešlo - na to by asi bylo potřeba výrazně upgradovat palubní PC, na což nebyly peníze.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij

Odpovědět

Zpět na „Ruský Roskosmos“