To je chybná interpretace. Všechny zdroje této informace se odvolávají na
http://www.politico.com/story/2017/02/d ... war-234829 "The more ambitious administration vision could include new moon landings that "see private American astronauts, on private space ships, circling the Moon by 2020; and private lunar landers staking out de facto 'property rights' for American on the Moon, by 2020 as well," according to a summary of an "agency action plan" that the transition drew up for NASA late last month."
Jde tedy o dvě různé věci:
1) Průlet kolem Měsíce soukromou pilotovanou lodí. Tuto myšlenku prosazuje Newt Gingrich a Robert Walker. Následnou reakcí Roberta Lighfoota byl pokyn k zahájení studie proveditelnosti změny mise Orionu EM-1 na pilotovanou.
2) Podpora soukromých amerických lunárních landerů. V rámci soutěže Lunar XPRIZE postoupilo do finále pět týmů, z nichž Moon Express je americký (SpaceIL je izraelský, SYNERGY MOON mezinárodní, TeamIndus indický a HAKUTO japonský, viz
http://lunar.xprize.org/teams ). Soutěž končí 31.12.2017, ale Moon Express v říjnu 2015 oznámila, že získání ceny není jejím konečným cílem, a že v období 2017 až 2020 plánuje celkem tři lunární mise - viz
http://lunar.xprize.org/teams/moon-express . Nosičem landeru Moon Express v rámci soutěže Lunar XPRIZE má být raketa Electron společnosti RocketLab, která má startovat z Launch Complex 1 v Mahia Peninsula v Novém Zélandu. Moon Express má od loňska na Mysu Canaveral pronajatu budovu na komplexu LC 17 (dříve používaném pro starty raket Delta 2) a testovací plochu sousedního komplexu LC 18 (dříve používaném pro Vanguard) pro výzkumné a vývojové účely včetně testování landerů. Pronájem se netýká samotných ramp. Nevím přesně, co poradci zamýšlí (možná nějakou pobídku k přesunu místa startu na území Spojených států?)
Fotografie prototypu landeru Moon Express v měřítku 1:1