82. díl - Zachráněné díly Falconu 9

Debaty o seriálu Vesmírné zprávy, který vychází na portálu Mall.TV.
Odpovědět
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
82. díl - Zachráněné díly Falconu 9

Příspěvek od Dugi »

SpaceX při misi ANASIS II dokázala poprvé zachránit obě poloviny aerodynamického krytu Falconu. A navíc se podařilo i přistání prvního stupně. Do přístavu proto dorazila flotila s maximálním počtem zachráněných dílů.
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Saturn1234
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1377
Reputace: 771
Bydliště: Praha
Registrován: 13.4.2020 11:19
Kontaktovat uživatele:
Re: 82. díl - Zachráněné díly Falconu 9

Příspěvek od Saturn1234 »

Perfektní :palec nahoru:. Co je na výrobě krytů tak náročné? A z čeho vlastně jsou?
lift off we have a lift off
Uživatelský avatar
Pospíšil
Velezkušený znalec kosmonautiky
Velezkušený znalec kosmonautiky
Příspěvky: 10832
Reputace: 10279
Bydliště: Pardubice
Registrován: 22.7.2012 19:00
Re: 82. díl - Zachráněné díly Falconu 9

Příspěvek od Pospíšil »

Saturn1234 píše:Co je na výrobě krytů tak náročné? A z čeho vlastně jsou?
AD kryt F9 je konstrukčně skořepina z uhlíkového kompozitu s hliníkovou voštinou uvnitř. Drahá je hlavně kvůli své velikosti = ceně použitého materiálu a nároku na pevnost a tuhost. Z toho plyne potřeba mít k dispozici obrovský autokláv - velkou pec, kde kompozitní polotovar v jednom kuse "vypečeš" a dojde k laminaci jednotlivých vrstev k sobě. Tak velký autokláv je hodně drahý, stejně jako jeho provoz.
Druhým faktorem je potřeba vysoké přesnosti a jakosti takového výrobku, protože během použití je vysoce zatěžován silovým a tepelným namáháním během letu. Z toho plyne zřejmě i určitá nenulová zmetkovitost, která rozhodně není levná. Když po vypečení zjistíš ve skořepině vnitřní defekty, nejde to nijak opravit a musíš vyhodit celou polovinu krytu. Suma sumárum, je to kosmická technika na top úrovni s příslušnou cenou (3M USD za 1 polovinu krytu) a proto se SpX vyplatí snažit se je po každém startu zachránit a opakovaně použít.
Druhým důvodem, proč se o to snaží, je nedostatek výrobních kapacit autoklávu. Kdyby každý kryt použili jen 1x, museli by a) koupit druhý autokláv, a nebo b) dát výrobu externímu dodavateli, aby jich dokázali vyrábět dostatek pro všechny mise. SpX ale zvolila variantu c) zachránit a znovu použít. :-)
---


"Mystery creates wonder and wonder is the basis of man's desire to understand." Neil Armstrong
Uživatelský avatar
Dugi
Administrátor
Administrátor
Příspěvky: 26964
Reputace: 2730
Bydliště: Jihlava
Registrován: 23.10.2009 15:36
Re: 82. díl - Zachráněné díly Falconu 9

Příspěvek od Dugi »

Mirek už odpověděl na dotaz, takže já jen poděkuju za pochvalu. ;-)
Obrázek

"Země je kolébkou života, ale nelze žít věčně v kolébce ..." - Konstantin Eduardovič Ciolkovskij
Uživatelský avatar
Saturn1234
Inženýr kosmonautiky
Inženýr kosmonautiky
Příspěvky: 1377
Reputace: 771
Bydliště: Praha
Registrován: 13.4.2020 11:19
Kontaktovat uživatele:
Re: 82. díl - Zachráněné díly Falconu 9

Příspěvek od Saturn1234 »

Díky za odpověď :palec nahoru: .
lift off we have a lift off

Odpovědět

Zpět na „Vesmírné zprávy“